Landsbygdsnätverket
brygga

Foto Mickan Thor

Många kämpar för en tillräcklig service i landets skärgårdar

Att vistas i vackra skärgårdar vill många – under sommaren. Därför har man på många håll svårt att hålla en tillräcklig service året om. På Holmön har man en lösning och Skärgårdarnas riksförbund arbetar också aktivt med frågan om året runt levande skärgårdar.

Holmöns Lanthandel i Västra Kvarken är en dagligvarubutik som till viss del drivs av ideella krafter. Lanthandeln är navet på ön Holmön. Förutom att vara en välsorterad dagligvarubutik fungerar butiken som bensinmack, ombud för Apoteket, Systembolaget och Posten. Butiken håller öppet varje dag, året om.

service

- Sedan 14 år tillbaka ägs butiken av en ekonomisk förening vars medlemmar är fast- och fritidsboende på ön. Jag är den enda som är anställd men har stor uppbackning av medlemmarnas ideella insatser med städning, transporter, hämtning, underhåll, kassapass, fix och annat, säger Jorik Otterbjörk.

På fotot intill syns Rune Johansson, 79, som två dagar i veckan, året om, hjälper till med varuplockning i Holmöns Lanthandel. Här har han och Jorik Otterbjörk fått ta varsin sparkstötting till färjan och har just hämtat Post- och Systembolagsleveransen eftersom affärsbilen är insnöad i drivsnö.

Säsongsbetonad verksamhet

Trots att Holmöns lanthandel håller service till bygden året om är verksamheten ändå en säsongsbutik som i likhet med så mycket annan skärgårdsrelaterad verksamhet, ökar markant under sommaren. Då anställer Holmöns Lanthandel sommarvikarier och kan på så vis ge sommarjobb till många av öns unga.

På frågan om vad som skulle hända på Holmö och områderna omkring, om lanthandeln och all den service de tillhandahåller skulle försvinna.

- Det vill man inte ens tänka på, vi är ju den sista institutionen som finns kvar här på ön, nu finns inte ens skolan kvar. Vi utgör en väldigt viktig knutpunkt, inte bara för service och dagligvaror utan vi har även en stor social funktion för människorna här, säger Jorik Otterbjörk.

Civilsamhället får ta stort ansvar

Båt foto mickan thor

Foto Mickan Thor

Utvecklingen på Holmön känns igen från många skärgårdar. På Vinön i Hjälmaren lyckades man inte få behålla affären men där kunde man fram till förra sommaren få varor hemkörda. Nu har även denna service dragits in. På Vinön arbetar civilsamhället med att kunna ha biblioteket öppet regelbundet, se till att invånarna har tillgång till möteslokaler, datorer och kopieringsmöjligheter.


Men hur mycket kan man förvänta sig av civilsamhället för att hålla en tillräcklig standard i skärgård och landsbygd?

Den frågan ställer vi till Anetté Larm Johansson, verksamhetsledare i Skärgårdarnas Riksförbund, SRF, som bor och verkar på Orust. 

porträtt

Foto Anna-Karin Utbult Almkvist.

- Ja, vi ställer oss ofta frågan om hur mycket service som civilsamhället mäktar med att bedriva när det samtidigt hela tiden brottas med hotade nedskärningar. Oftast har det landat i att skärgården och öarna har förlorat sina skolor men kanske hittat en lösning för att kunna behålla affären och förhoppningsvis även ombudstjänster.

En året runt levande skärgård

SRF arbetar för en året runt levande skärgård genom att stimulera och påverka frågor kring arbete, boende, service och miljö. En offensiv framtidssyn skall underlätta att skärgårdarna befolkas även i framtiden.

- Det krävs framsynthet och köptrohet av befolkningen och besökarna i skärgården för att kunna behålla den grundläggande servicen, menar Anetté Larm Johansson.

Den vitt skiftande efterfrågan på service och varor som råder i skärgårdarna under sommarsäsong kontra vintersäsong gör det svårare att hålla en god service.

- I somras upplevde vi, kanske framförallt på västkusten, att fler entreprenörer ville leverera matkassar till öarna under en begränsad tidsperiod. Detta sätt att plocka russinen ur kakan gör att befintliga livsmedelsaffärer får det svårare att kunna hålla öppet året om.

Här kan du läsa mer om Skärgårdarnas Riksförbundlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och om Skärgårdsbrygganlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

skärgård

Foto Mickan Thor

Publicerades 2018-02-17

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post


Logotype EU