Landsbygdsnätverket

Nyanlända i köken ger dubbla vinster i Avesta

Hur kan man kombinera integration med de offentliga kökens verksamhet? I denna första artikel av tre berättar vi om Avesta kommuns arbete.

Det var för ungefär två år sedan som Avesta kommun beslutade sig för att aktivera fler nyanlända på arbetsmarknaden och samtidigt öka intresset för matlagningsbranschen, en sektor som idag har stor personalbrist. I ett första skede visstidsanställde kommunen tio personer som måltidsbiträden med placering på skolor, äldreboenden och förskolor.

– Vår målsättning är att de här personerna ska komma ut i samhället. De ska få prova på hur det är att ha ett jobb och vara på en arbetsplats och förhoppningsvis få upp ett intresse för kockyrket. Samtidigt innebär det en förstärkning i vår organisation som innebär att vi kan få mer tid att göra det där lilla extra för gästen, säger Mattias Halt, enhetschef på kommunens kostenhet.

Intresse prioriteras

I dagarna anställs ytterligare sju personer vilket gör att sammanlagt 17 personer omfattas av satsningen. Arbetsförmedlingen är en viktig partner och står för urvalet av kandidater. Med hjälp av speed-dejting mellan arbetsgivare och arbetstagare avgörs sedan placeringen.

– Ofta är det personer med en del erfarenhet eller kunskap i botten, men det som är allra viktigast är intresset. Språkkunskaperna eller matlagningskunskaperna kan variera stort, men finns bara intresset så är chansen stor att lyckas. Det vet vi av erfarenhet, säger Mattias Halt.

En av målsättningarna med satsningen är att kommunen ska kunna visa upp sig som arbetsgivare och att det ska skapa ett intresse för yrket och branschen. Avesta har för tillfället ingen personalbrist, men liksom många andra kommuner väntar stora pensionsavgångar under de närmaste åren.

– Vi behöver hitta nya sätt att locka personal. Om det här kan leda till att fler blir intresserade av yrket och utbildar sig, exempelvis till kock, så har vi lyckats, säger Mattias Halt.

Rak kommunikation

Nyanlända får jobb och kommunen kan stärka sin organisation – det är så win-win-situationen ser ut i Avesta. Men givetvis finns det också utmaningar med en satsning av den här typen. Det kan till exempel uppstå kulturkrockar eller missförstånd, och bästa medicinen är enligt Mattias Halt att ha en öppen och rak kommunikation med personalen.

– I början var det en del som var skeptiska och oroade sig över att det skulle ta för mycket tid. Idag är det tvärtom. Köken hör av sig till mig för att de vill ta emot fler. Självklart tar det en del tid och energi i början, men om man ger något så får man också något tillbaka.

Text: Jakob Hydén
Foto: Avesta kommun

Kontakt

Kostenheten, Avesta kommun
kostenheten@avesta.se

Publicerades 2018-05-14

Offentliga måltider - alla aktörer i kedjan

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post

Följ oss i sociala medier

Facebooklänk till annan webbplats

Twitterlänk till annan webbplats

Instagramlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster