Landsbygdsnätverket

Smarta e-tjänsten som förebygger undernäring

Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning i Stockholm har tagit fram en e-tjänst för att förebygga undernäring hos äldre. E-tjänsten är fylld av tips, information och recept som enkelt kan nås från mobilen.

På kontoret stod kostpärmen och samlade damm i hyllan medan hemtjänstpersonalen arbetade hemma hos de äldre runt om i stadsdelen. Det var inte när personalen var på kontoret som de behövde informationen som fanns samlad i pärmen utan i det dagliga arbetet hemma hos de äldre. På ett matråd föddes idén att göra informationen i pärmen tillgänglig digitalt. Personalen var redan utrustade med smartphones för att bland annat kunna registrera arbetstid och skriva genomförandeplaner. Med en digital kostpärm skulle de få tillgång till informationen när de som bäst behövde den.

Enkla recept, proteinrika mellanmål och viktiga tillbehör är exempel på innehåll i e-tjänsten.

Tjänsten som är både ett informationsstöd och ett praktiskt verktyg för att förebygga undernäring har utvecklats i brett samarbete med deltagare från både den egna verksamheten, i form av engagerade medarbetare och enhetschefer som haft stöd för sitt arbete genom avdelningschef Leif Kananen, och deltagare från externa verksamheter som äldrecentrum, äldreförvaltningen och stadens dietister.

– Det har varit en viktig framgångsfaktor att användarna har varit med hela vägen i projektet och vi har fortsatt dialog med dem bland annat genom den funktion i tjänsten där de kan skicka önskemål och förbättringsförslag direkt till oss, berättar Malin Ljung, dietist i Enskede-Årsta-Vantör stadsdel.

– Ett önskemål som vi fått från användarna är fler bilder på hur traditionella rätter ser ut. Det är många i personalen som aldrig har ätit eller tillagat de rätter som de äldre vill ha. Då är det bra med bilder som visar hur rätten ser ut och vilka tillbehör som gör rätten komplett och aptitlig, säger Malin.

Att stora delar av tjänsten är bilddriven är en av dess starka sidor. Med bilder blir tipsen på hur maten kan serveras konkreta, för att exempelvis bli enklare att äta genom val av färg på porslin, underlägg, äthjälpmedel eller portionsstorlek.

I tjänsten finns också information om tecken att ha uppsikt på, både som anhörig eller som omvårdnadspersonal, för att upptäcka viktminskning.

– Vi vet inte hur många som drabbas av undernäring, det är sällan den diagnosen ställs. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på indikatorer som visar på viktnedgång. Det är inte alla som har en våg hemma och då blir saker som att kläder blir för stora eller att ringar och klockor inte längre passar viktiga, säger Malin.

Tjänstenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster är gratis att använda och den har sedan lanseringen våren 2018 redan använts av såväl andra stadsdelar i Stockholm som andra städer i landet.

Fakta

Tjänsten Nollvision undernäring har utvecklats av Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning med stöd från en digitaliseringssatsning i Stockholms stad. Tjänsten lanserades i mars 2018 och från februari 2019 kommer den även finnas tillgänglig som app för Ios och Android.

Till tjänstenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Kontakt

Malin Ljung, dietist i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning
malin.ljung@stockholm.se
08-508 207 94

Senast uppdaterad 2019-02-20

Offentliga måltider - alla aktörer i kedjan

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post

Följ oss i sociala medier

Facebooklänk till annan webbplats

Twitterlänk till annan webbplats

Instagramlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster