Landsbygdsnätverket
En butik med stor betydelse för Gullholmen och en viktig arbetsgivare.

En butik med stor betydelse för Gullholmen och en viktig arbetsgivare.

Butiken blev öns sociala kitt

Bristande erfarenhet kan med råge kompenseras med kreativitet och beslutsamhet – det vet handlaren Rickard Anderberg som för fyra år sedan tog över butiken på Gullholmen i Bohuslän. Idag är affären det självklara sociala navet på ön.

Kanske var det minnena från barndomens somrar på Gullholmen som fällde avgörandet? Eller bara längtan efter att starta eget och bygga något från grunden?

Hur som helst tvekade inte Rickard Anderberg när han 2013 fick höra talas om att butiken på skärgårdspärlan Gullholmen var till försäljning. Trots att han sedan tidigare inte hade någon erfarenhet av att driva butik slog han till.

– Min mamma är från Gullholmen och jag var ofta här som barn. Det är en speciell ö och jag har alltid velat återvända på något sätt, men det är ju inte lätt att hitta någon försörjning. När butiken blev ledig såg jag möjligheten att göra det jag alltid har drömt om, förklarar Rickard Anderberg.

Rickard Anderberg

Brett stöd

Efter ett par månaders renovering och förberedelser så kunde Tempobutiken på Gullholmen åter öppna dörrarna för öbor och turister. Stödet från landsbygdsprogrammet var en förutsättning för att över huvud taget kunna genomföra satsningen, menar Rickard Anderberg som också framhåller det stora stödet från öborna och från samfälligheten som äger och hyr ut lokalerna.

– Utan den support jag fick från dem hade det aldrig gått, slår han fast.

Nu har det gått fyra år och affären är mer än någonsin den självklara träffpunkten på ön. Förutom försäljningen av dagligvaror är man också ombud för Systembolaget och Apoteket och bredvid affären säljer en fiskhandlare färsk fisk från en separat vagn.

– Jag tror att butikens betydelse för ön är väldigt stor. En ö utan affär skapar en väldig otrivsel. Speciellt på vintern är det verkligen en social träffpunkt, folk kommer hit och tar en kopp kaffe eller bara snackar en stund. Det ger ön liv, menar Rickard Anderberg.

Jobbskapande

Säsongsskiftningarna är markanta på den lilla skärgårdsön. En bra sommardag kan antalet kunder ligga runt 1 600, på vintern mellan 60 och 70. Personalstyrkan varierar lika mycket: från ett tjugotal under sommaren till enbart två under vintern.

Kanhända saknade Rickard Anderberg erfarenhet som handlare när han startade, men han saknade verkligen inte idéer. Försäljning av hummer- och båtutrustning är exempel på lyckade satsningar. Framöver funderar han på försäljning av drivmedel och på att installera en bankomat och bli ATG-ombud.

– Min filosofi är att butiken hela tiden ska förändras till det bättre. Men om man får tio idéer så kanske en av dem är bra, och av de bra idéerna kanske en av tio blir verklighet.

Text: Jakob Hydén
Foto: Hans Flyman

Detta är den femte artikeln med goda serviceexempel. Övriga artiklar finner du på vår samlingssida med serviceexempel.

Publicerades 2017-08-31

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post


Logotype EU