Landsbygdsnätverket

Mallar, typsnitt och logotyp

Mallar för Word och PowerPoint

I samtliga mallar ska logotypen ändras till den egna i jpeg-format och aktuella kontaktuppgifter läggas in i sidfoten. Se också till att den korrekta eu-flaggan används, beroende på vilken fond som finansierar informationsinsatsen. Loggan och adressuppgifter ändrar man i Powerpoint under Bildbakgrund och Bakgrundsvyer. Fotot i powerpoint-mallen kan med fördel ändras och varieras. 

En visitkortsmall för InDesign finns även framtagen och kan fås genom att kontakta Landsbygdsnätverkets kansli.

Typsnitt för lokalt ledd utveckling

Till brödtext används teckensnittet Garamond. Till rubriker, ingresser, bildtexter, kortare texter, avsändar- och kontaktinformation används Helvetica. Dessa teckensnitt ska användas i allt material som produceras för lokalt ledd utveckling, förutom på webbplatser där särskilda teckensnitt används. 

Varianter

Det finns olika varianter av båda typsnitten:

  • Regular som är det vanligaste och används i längre brödtexter.
  • Bold som man kan använda i rubriker och mellanrubriker.
  • Italic som fungerar om man vill framhäva ett visst ord eller ett stycke.

Storlek

Vid val av storlek (grad) på texten är det lämpligt att använda 14 punkter till rubriken, 9-12 punkter till brödtext och 7-9 punkter till adressuppgifter och liknande. För att anknyta till logotypens vänsterplacering kan rubriker vänsterjusteras. 

Logotyp för lokalt ledd utveckling

leader_colour

Logotypen är ansiktet utåt för lokalt ledd utveckling genom leadermetoden. Det är därför viktigt att den används och återges på rätt sätt. Den ska finnas med som avsändare både i trycksaker och på webben. Lokalanpassade logotyper har skickats ut till varje leaderområde. Kontakta Landsbygdsnätverkets kommunikationstrateg Tommy Nilsson vid frågor. 

Logotypen placeras vanligtvis i övre vänstra hörnet, oavsett produktion. Om lokalt ledd utveckling är primär avsändare, men fler avsändare finns med placeras övriga avsändares logotyper högerställt i nederkant. Om lokalt ledd utveckling är sekundär avsändare används enbart logotypen, inte dekorelement eller bård. 

Logotypens färg

Logotypen återges i färg eller gråskala. Original till logotyperna finns att få från Landsbygdsnätverket. Endast dessa original får användas vid reproduktion av logotypen. Proportionerlig storleksförändring är tillåten, se avsnittet om logotypens storlek och frizon.

Huvudfärgerna för lokalt ledd utveckling, de tre färgerna i logotypen, är utvalda för att ge ett mjukt och harmoniskt intryck. Det är viktigt att använda de färger som valts ut och att använda rätt färgkod i rätt typ av produktion. Färgkoderna hittar du i den grafiska manualen på sidan "Grafisk profil". 

Logotypens storlek och frizon

När man arbetar med en logotyp är det viktigt att den får luft runt om, så att den framträder tydligt. För att undvika detta finns en gräns, frizon, som är det minsta avstånd som måste finnas runt logotypen i förhållande till text, bild eller grafik; 25 procent av logotypens höjd. Tänk på att alltid förstora eller förminska logotypen proportionerligt. 

Användning av dekorelement

Ett dekorelement är en form av utsmyckning som är till för att stärka identiteten visuellt. För lokalt ledd utveckling genom leadermetoden används en bård graderad i grönt och blått samt ett löv. Bården kan ligga i underkant och överkant av ett dokument. Bårdens höjd får inte överstiga logotypens höjd. Lövet placeras högerställt och kan även användas i vittutförande över bilder. 

Högerklicka på önskad logotyp eller dekorelement för att ladda ner. Välj Spara mål som eller Spara länk som. Färgsystemet RGB används främst på webb och i publikationer som ska visas på skärm. CMYK används i de sammanhang när man ska trycka på papper.

EU-flaggor och leadergrodden finner ni på Jordbruksverkets webbplatslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post


Logotype EU