Landsbygdsnätverket

Grön satsning framgångsrikt koncept

Skoaffär, sommarkafé och lanthandel ingår i makarna Hellgrens lilla butiksgrupp i Skråmträsk utanför Skellefteå. Redan från starten bestämde de sig för att verksamheterna ska vara klimatsmarta och ekologiska och den linjen har de hållit fast vid.

I början på 2015 var Skråmträsks enda matbutik på väg att slå igen för gott. Asta och Erik Hellgren drev sedan tidigare en skoaffär och ett kafé i byn och kände att något behövde göras.

– Att bli lanthandlare var inget vi hade räknat med, men det kändes fel när butiken var på väg att stänga och byn skulle bli utan ett ställe att handla mat på. Det är ju också svårt att driva andra verksamheter om det inte finns mataffär, så vi slog till, berättar Asta Hellgren och fortsätter:

– Vi såg en del investeringar och besparingar som skulle kunna lyfta butiken. Bland annat bytte vi kylar och frysar för att få ned elförbrukningen och förra våren investerade vi i en solcellsanläggning som idag täcker en stor del av elförbrukningen, berättar Asta Hellgren.

Ekologiskt och klimatsmart

Investeringarna kunde de få stöd för från olika håll och de låg precis i linje med den filosofi som Hellgrens vill ska prägla deras butiksverksamhet.

– Vi har miljöinriktning på all vår verksamhet. I affären försöker vi bredda sortimentet mot ekologiskt så gott det går och kaféet är Kravmärkt. Det känns verkligen som att det är något som våra kunder tycker om, vi får många positiva reaktioner, berättar Asta Hellgren.

I Skråmträsk bor knappt 350 personer. Närmaste större tätort är Skellefteå, drygt två mil bort, så det råder ingen tvekan om att butikens fortlevnad var viktig för byn och dess invånare.

– Butiken är jätteviktig för byn och jag tror också att den ger ett slags självförtroende i bygden. Skolan och affären är symboler för en levande by. Det symbolvärdet ska man inte förakta och väger säkert ganska tungt för folk som funderar på att flytta hit.

Onlinebutik

För en månad sedan utvecklade Asta och Erik Hellgren sin lanthandelsverksamhet med en onlinebutik. Verksamheten kunde enkelt samordnas med den hemkörningsverksamhet som de sedan tidigare bedriver på uppdrag för kommunen.

– Det är ett ganska stort geografiskt område som vi redan kör för kommunen och vi tänkte att det vore smart att utnyttja bilen som ändå kör två gånger per vecka. Det har startat bra och vi har några trogna kunder. Samtidigt tror jag det är viktigt att inse att en sån här satsning tar tid innan den slår genom. Man måste ha tålamod.

Text: Jakob Hydén