Två personer vid bord med dator och mobil framför sig.

Små företag i landsbygder - hur ser den digitala mognaden ut?

Webbinarium torsdag 8 maj kl. 9.30 - 11.40. Tillväxtverket, Affärskompetens, WSP, Umeå kommun, Linnéuniversitetet och RISE Norrbotten delar med sig av insikter efter tre års arbete med små företag i landsbygder.

Tillväxtverket har under perioden hösten 2021 till våren 2025, med finansiering från EU:s landsbygdsprogram, arbetat med olika insatser för ökad digital mognad hos våra små företag i landsbygder över hela landet.

Under seminariet presenteras insikter och lärande om företagens digitala utmaningar efter att ha genomfört rådgivningsinsatser till drygt 1 300 små företag. Vidare presenteras goda exempel på tre samarbetsprojekt som på olika sätt har bidragit till att kunskapshöja företagsfrämjare och/eller utarbetat digitala modeller och verktyg som små företag inom olika branscher kan använda sig av i sin digitala utvecklingsresa.

Det är gratis att delta. Anmälan krävs för att få länken till webinariet, se rutan nedan.

Moderator: PO Remmare

Program


09.15 – 09.30

Mötet öppnas - incheckning och tekniktest i Teams

09.30 – 09.40

Välkomna - med introduktion till dagens seminarium. PO Remmare, Tillväxtverket

09.40 – 10.00

Hur når vi små företag i landsbygder? Affärskompetens har jobbat med rådgivnings – och coachningsinsatser till drygt 1 300 små företag i landsbygder och delar med sig av sina erfarenheter och lärdomar. Kort introduktion av Sigrid Sandberg, Tillväxtverket, Sara Hellberg och/eller Hanna Rudolfsson, Affärskompetens

10.00 - 10.45

Några goda exempel på kunskapshöjande samarbetsprojekt kring ökad digital mognad och vad kan företagsfrämjare och andra lära från dessa projekt? (Kort introduktion av Anna Goldie, Tillväxtverket)

- Digitala företagsplattformar för likvärdiga digitaliseringsmöjligheter på landsbygd. Bygdetorget Umeå - ett digitalt skyltfönster och en marknadsplats för bygdens företagare. Linn Alexandersson, Umeå kommun

- Guide Me – DIY – digital guidning för besöksnäringen. Projektet GuideMe har gett små besöksnäringsföretag verktyg och metoder för att själva skapa digital information till sina gäster. Genom en användarcentrerad process har RISE utvecklat prototyper, DIY-material och metodstöd som stärker företagens digitala kompetens, ökar deras kostnadseffektivitet och bidrar till hållbara besöksupplevelser. Britta Elfving- Persson, RISE Norrbotten

- Branschspecifka digitala strategier för affärsutveckling i landsbygder. Med hjälp av den i projektet utvecklade 4P-modellen erbjuder vi en metod för digital utveckling i små kulturhantverksföretag, Bodil Petersson och Petter Boye, Linneuniversitetet

10.45 – 10.55

Paus

10.55 – 11.25

Vad kan vi se för lärande och vilka insikter kan vi göra kring företagens digitala mognad efter Tillväxtverkets arbete med målgruppen små företag i landsbygder under drygt 3 år. Pär Lindqvist, WSP och Josefine Lindell, Tillväxtverket

11.25 – 11.40

Vad tar vi med oss från förmiddagen? PO Remmare, Anna Goldie och Sigrid Sandberg, Tillväxtverket

11.40

Tack och hej

Dag och tid: Torsdag 8 maj kl. 9.30 - 11.40

Plats: Digitalt. Länken skickas ut efter att anmälningstiden gått ut.

Anmälan: Här anmäler du dig för att få en digital länk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Arrangörer: Tillväxtverket i samarbete med våra medverkande aktörer; Affärskompetens, WSP, Umeå kommun, Linnéuniversitetet och RISE Norrbotten.

Kontakt: Per-Olof Remmare

Publicerades