• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Allt fler elever är nöjda med skolmåltiden
En bild på menyer och matservering i en skolmatsal. Till vänster visas två menyer för "Örtbiffar med rostade rotfrukter och paprika" och "Köttfärslimpa med kokt potatis och brunsås", med allergi- och innehållsmarkeringar. Till höger syns en servering av köttfärslimpa med kokta ärtor och lingon.
Delaktighet

Allt fler elever är nöjda med skolmåltiden

Förskola, Grundskola, Gymnasium • Kronobergs län

Genom att involvera eleverna i menyutvecklingen och förbättra samarbetet mellan förvaltningarna har nöjdheten ökat hos matgästerna. Det går åt mer mat och den årliga utvärderingen visar på en stigande trend.

Vårt mål

Att öka nöjdheten bland våra matgäster, bland annat genom delaktighet och menyutveckling.

Så gjorde vi

Vi har under en längre tid arbetat för att eleverna ska äta mer och vara mer nöjda med skollunchen. De senaste åren har arbetet intensifierats.

I Växjö kommun lagar vi ungefär 20 000 portioner till matgäster i skola och förskola varje dag. Vi har en styrd sexveckorsmeny, så att alla skolor lagar samma rätter. I skolorna serverar vi två rätter varje dag, där den vegetariska presenteras först på menyn och är först i serveringslinjen.

Vi har jobbat mycket med att öka elevernas delaktighet och lyssna in deras synpunkter och önskemål. På flera skolor har vi terminaler där eleverna kan trycka på glada eller sura gubbar efter måltiden, för att tala om hur de upplevde lunchen. Köken får också återkoppla kring hur uppskattade olika rätter är. Vi jobbar med matråd på skolor och förskolor, som ska hållas minst en gång per termin. Eleverna får också bidra med receptförslag genom olika tävlingar. De vinnande recepten kommer sedan in i den ordinarie menyn.

Buffé med mat för skolmåltid. I förgrunden syns örtbiffar med rostade rotfrukter och bulgur, samt kokt potatis och sås längre bak.

Vi serverar populära rätter oftare, till exempel har vi två serveringar med pasta bolognese samt en med vegetarisk bolognese under varje sexveckorsperiod. Vi försöker hitta bra vegetariska recept som eleverna gillar, till exempel kebabish och tacos i olika former som görs på växtbaserad färs.

Under 2023 beslutade kommunfullmäktige att veckans helvegetariska dag skulle tas bort. Vi vill fortsatt hålla nere CO2-siffrorna, så när vi numera serverar animaliskt protein oftare har vi fått tänka till i menyplaneringen, vilka rätter som matchar varandra bäst i menyn. Hittills har det fungerat bra.

Måltidskommunikationen är en del av måltidsupplevelsen och vi har arbetat för att göra den mer tilltalande, professionell och enhetlig. Alla kök kan ta del av ett färdigt material med bland annat tryckta menyer och maträttskort där allergener kryssas i.

Samarbetet med utbildningsförvaltningen är viktigt. Måltidsupplevelsen är mycket mer än maten på tallriken och hos oss är det utbildningsförvaltningen som ansvarar för måltidsmiljön. Vi har en tydlig överenskommelse om vad personalen från de olika förvaltningarna ska göra och vi träffas regelbundet på olika nivåer för att stämma av. På flera skolor är vi från måltidsverksamheten med på föräldramöten och öppet hus, vilket är värdefullt. Vi bjuder även in vårdnadshavare att äta skollunch. Det är viktigt att föräldrar har kunskap för att kunna diskutera skolmåltiden med sina barn.

Samarbeten

Vi samarbetar med utbildningsförvaltningen.

Resultat

Våra matgäster äter mer. Själva åtgången av mat har ökat samtidigt som matsvinnet har minskat. Det är ett tydligt tecken på att eleverna är mer nöjda. En regelbunden mätning som görs av utbildningsförvaltningen visar att nöjdheten har gått stadigt uppåt de senaste åren och vi har också en allmän känsla av att eleverna är mer positiva till skolmåltiden.

Vi ser att elevernas delaktighet är en nyckel. Att de känner sig lyssnade på och att deras synpunkter tas på allvar spelar stor roll för attityden till skolmåltiden. Vårt samarbete med utbildningsförvaltningen är en annan viktig nyckel.

Salladsbuffé i skolrestaurang med såser i förgrunden

Utmaningar

Samarbetet mellan måltidsverksamheten och den pedagogiska verksamheten fungerar olika bra på olika skolor. Där det behövs får vi ha tätare avstämningar.

Våra tankar framåt

Vi vill behålla och gärna öka nöjdheten hos våra matgäster.

Vi utvecklar också arbetet med anpassade måltider genom en ny e-tjänst.

Läs mer

Mer om våra måtider finns på vår hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Följ oss gärna på Instagram: @matgladavaxjo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Vi som lämnat erfarenheten

Anita Medin, måltidsutvecklare

Patric Svensson, verksamhetscontroller

Växjö kommun

Upptäck mer

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltidsmiljön
    2025-02-10

    Så tycker eleverna att en bra måltidskompis ska vara

    I arbetet för en trygg och trivsam måltidsmiljö fick barn och elever reflektera kring vad som är viktigt – och vad de själva kan bidra med.

  • Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-07

    Förskolebarnens favoritrecept i Krokodilens kokbok

    Genom delaktighet ökar barnens nyfikenhet på mat. När det är dags att sluta på förskolan får de med sig en kokbok med hållbara recept.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter