Förskola, Grundskola, Gymnasium • Kronobergs län
Genom att involvera eleverna i menyutvecklingen och förbättra samarbetet mellan förvaltningarna har nöjdheten ökat hos matgästerna. Det går åt mer mat och den årliga utvärderingen visar på en stigande trend.
Att öka nöjdheten bland våra matgäster, bland annat genom delaktighet och menyutveckling.
Vi har under en längre tid arbetat för att eleverna ska äta mer och vara mer nöjda med skollunchen. De senaste åren har arbetet intensifierats.
I Växjö kommun lagar vi ungefär 20 000 portioner till matgäster i skola och förskola varje dag. Vi har en styrd sexveckorsmeny, så att alla skolor lagar samma rätter. I skolorna serverar vi två rätter varje dag, där den vegetariska presenteras först på menyn och är först i serveringslinjen.
Vi har jobbat mycket med att öka elevernas delaktighet och lyssna in deras synpunkter och önskemål. På flera skolor har vi terminaler där eleverna kan trycka på glada eller sura gubbar efter måltiden, för att tala om hur de upplevde lunchen. Köken får också återkoppla kring hur uppskattade olika rätter är. Vi jobbar med matråd på skolor och förskolor, som ska hållas minst en gång per termin. Eleverna får också bidra med receptförslag genom olika tävlingar. De vinnande recepten kommer sedan in i den ordinarie menyn.
Vi serverar populära rätter oftare, till exempel har vi två serveringar med pasta bolognese samt en med vegetarisk bolognese under varje sexveckorsperiod. Vi försöker hitta bra vegetariska recept som eleverna gillar, till exempel kebabish och tacos i olika former som görs på växtbaserad färs.
Under 2023 beslutade kommunfullmäktige att veckans helvegetariska dag skulle tas bort. Vi vill fortsatt hålla nere CO2-siffrorna, så när vi numera serverar animaliskt protein oftare har vi fått tänka till i menyplaneringen, vilka rätter som matchar varandra bäst i menyn. Hittills har det fungerat bra.
Måltidskommunikationen är en del av måltidsupplevelsen och vi har arbetat för att göra den mer tilltalande, professionell och enhetlig. Alla kök kan ta del av ett färdigt material med bland annat tryckta menyer och maträttskort där allergener kryssas i.
Samarbetet med utbildningsförvaltningen är viktigt. Måltidsupplevelsen är mycket mer än maten på tallriken och hos oss är det utbildningsförvaltningen som ansvarar för måltidsmiljön. Vi har en tydlig överenskommelse om vad personalen från de olika förvaltningarna ska göra och vi träffas regelbundet på olika nivåer för att stämma av. På flera skolor är vi från måltidsverksamheten med på föräldramöten och öppet hus, vilket är värdefullt. Vi bjuder även in vårdnadshavare att äta skollunch. Det är viktigt att föräldrar har kunskap för att kunna diskutera skolmåltiden med sina barn.
Vi samarbetar med utbildningsförvaltningen.
Våra matgäster äter mer. Själva åtgången av mat har ökat samtidigt som matsvinnet har minskat. Det är ett tydligt tecken på att eleverna är mer nöjda. En regelbunden mätning som görs av utbildningsförvaltningen visar att nöjdheten har gått stadigt uppåt de senaste åren och vi har också en allmän känsla av att eleverna är mer positiva till skolmåltiden.
Vi ser att elevernas delaktighet är en nyckel. Att de känner sig lyssnade på och att deras synpunkter tas på allvar spelar stor roll för attityden till skolmåltiden. Vårt samarbete med utbildningsförvaltningen är en annan viktig nyckel.
Samarbetet mellan måltidsverksamheten och den pedagogiska verksamheten fungerar olika bra på olika skolor. Där det behövs får vi ha tätare avstämningar.
Vi vill behålla och gärna öka nöjdheten hos våra matgäster.
Vi utvecklar också arbetet med anpassade måltider genom en ny e-tjänst.
Mer om våra måtider finns på vår hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Följ oss gärna på Instagram: @matgladavaxjo Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Anita Medin, måltidsutvecklare
Patric Svensson, verksamhetscontroller
Växjö kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.