• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Nyhetsarkiv
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • SILO
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  1. MATtanken
  2. Erfarenhetsbank
  3. Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden
Smoothies och den lila tygdockan Smaskoten Smaskis vid salladbuffén
Måltiden som pedagogiskt verktyg

Maskot hjälper till med kommunikation kring måltiden

Förskola, Grundskola • Västernorrlands län

Genom att ta fram en maskot och låta den kommunicera, når kunskapen kring hållbara måltider lättare fram till barn och elever. Det skapar också ett bredare engagemang, då fler röster och funktioner skickar budskap via Smaskoten Smaskis.

Vårt mål

I våra offentliga restauranger arbetar vi intensivt med hållbarhet. För att nå hela vägen fram måste detta kommuniceras på ett inspirerande och tilltalande sätt.

Så gjorde vi

Ursprungligen var tanken att skapa en figur som endast skulle kommunicera i tryckt format genom utskick till skolrestaurangerna. Under möten kom vi dock fram till att det skulle vara roligt att skapa en fysisk figur som även kan kommunicera i andra format.

Så vi skapade en lila handdocka/maskot som, efter en namntävling, fick namnet Smaskoten Smaskis. Smaskis fungerar som kommunikatör till alla våra kommunala skolor och förskolor (F-6). Barn och elever får följa med vår maskot till planeten Smakurius, där varje land har sin egen smak.

Skoldirektör Anna-Karin Mäntylä och den lila figuren Smaskis

Smaskoten Smaskis intervjuar skoldirektör Anna-Karin Mäntylä.

"Har du någon egen smakfavorit? En gång i tiden var den smaken ny för dig. Tänk om det finns fler smaker där ute som du tycker om lika mycket som den! Vi reser och testar!" uppmanar Smaskis när hen skickar ut en karta över Smakurius till alla barn.

Smaskis har också gjort en Svinnresa där hen skickar vykort till eleverna med verktyg för att minska svinnet. Smaskis är både digital och analog. Hen gör utskick under resorna, men lägger också ut sociala medie-videor kopplade till det vi pratar om under resans gång. Dessutom kan Smaskis göra fysiska besök på skolor och förskolor.

Samarbeten

Smaskoten Smaskis har fungerat som en brobyggare mellan oss på Sundsvalls mat och måltider och Barn- och utbildningsförvaltningen. Kommunens hållbarhetspedagoger och vår hållbarhetskock har varit delaktiga i att ta fram resorna och att nå ut med materialet. Vi har också fått mycket stöd från Barn- och utbildningsförvaltningens kommunikatörer.

Vi har fått politiker och beslutsfattare att ställa upp på intervjuer med Smaskis, för att ge en inblick i hur beslut tas kring måltider.

Framförallt är det pedagoger och kockar som har gjort materialet till vad det är. Eftersom materialet inte är så styrt har personalen på varje enhet kunnat bestämma hur de vill arbeta med det.

Resultat

Pedagoger och kockar har fått ett enkelt sätt att arbeta med måltidspedagogik. Många pedagoger har varit otroligt kreativa så att barn och elever har fått forska och göra experiment kring materialet. Kockarna har varit väldigt kreativa i köket med de livsmedel som lyfts fram.

Vi har fått ett bra kommunikationsverktyg som verkligen fångar eleverna. Att Smaskis är både analog och digital fungerar väldigt bra.

Vi har också mottagit priser för vårt måltidspedagogiska arbete med Smaskis.

Tre personer står tillsammans med den lila tygdockan Smaskis på en scen, med diplom och blommor

Utmaningar

Som en stor kommun med många aktörer har det varit en utmaning att nå ut med information över organisationsgränserna. Vi har hanterat detta genom att ha en tydlig avsändare och samverka över förvaltningsgränserna. Vi har fått värdefull hjälp från hållbarhetspedagoger inom barn- och utbildningsförvaltningen, som har bidragit med material och informationsspridning. Genom positivt engagemang och att se möjligheter i stället för hinder har vi lyckats skapa intresse och engagemang.

Den lila tygdockan Smaskoten Smaskis omringad av glada barn på en skolgård

Våra tankar framåt

Tanken är att skapa en ”Smaskis-plattform” där vi enklare kan nå ut med materialet. Det kommer att vara en hemsida där allt material läggs upp, men också information kring hållbarhet och hållbarhetspedagogik riktad till pedagoger, föräldrar och elever.

Läs mer

På Sundsvalls kommuns hemsida kan du läsa mer om vårt arbete med mat och måltider Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Följ gärna Smaskoten Smaskis och vårt övriga arbete inom mat och måltider på Instagram: @sundsvallsmatochmaltider Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi som lämnat erfarenheten

Ann-Sofie Brännvall
Sektionschef skola, förskola Meny

Nicklas Åsenlund
Enhetschef

Sundsvalls kommun

Upptäck mer

  • Diskinlämning i en skolrestaurang.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    Måltidsmiljön
    2023-02-07

    Minskat matsvinn genom samverkan med skolan

    Genom att samla goda exempel i en verktygslåda får skolans personal ett bra stöd för att arbeta för ett minskat matsvinn.

  • Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2025-02-07

    Förskolebarnens favoritrecept i Krokodilens kokbok

    Genom delaktighet ökar barnens nyfikenhet på mat. När det är dags att sluta på förskolan får de med sig en kokbok med hållbara recept.

  • Elev framför ett flertal kor i en ladugård.
    Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2023-02-06

    Röda tråden-arbete ökar intresset för skolmåltiderna

    Elever som är mer nyfikna på salladsbordet och ett bättre samarbete mellan kök och skola – det är två effekter av Röda tråden-arbetet.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Projektet MATtanken drevs av Landsbygdsnätverket från hösten 2017 till våren 2025.
Projektet är avslutat och denna webbplats uppdateras inte längre.

Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter