• Till Landsbygdsnätverket
Landsbygdsnätverket
  • Vår verksamhet
  • Beredskap
  • Erfarenhetsbank Undermeny
  • Silo
  • Studio
  • Offentliga måltidens dag
Meny
  • MATtanken
  • > Erfarenhetsbank
Dukat matbord på äldreboende.
Delaktighet
Kompetens
Måltidsmiljön

Nära måltid – det ska vara lätt att servera rätt

Äldreomsorg • Stockholms län

Genom delaktighet och utbildning har måltidsupplevelsen inom äldre- och omsorgsförvaltningen blivit en glädje i vardagen.

Vårt mål

Sigtuna kommuns måltidskoncept Nära måltid ska säkerställa att alla verksamheter inom äldre- och omsorgsförvaltningen ska arbeta med mat och måltider på samma sätt, oavsett boende. Detta ger förutsättningar för att kvaliteten ska bli jämn och hög för alla våra medborgare inom äldre- och omsorgsförvaltningen. För att det ska uppfyllas behöver både ledning och medarbetare inom äldre- och omsorgsförvaltningen samt måltidsservice utbildas.

Så gjorde vi

Vi ansökte om statsbidrag och blev beviljade medel. Då anställdes en projektledare som blev vårt nav mellan äldreomsorgen och måltidsservice.

Vi har fyra boenden och valde att starta med ett i taget, för att kunna följa upp på ett bra sätt. En styrgrupp utsågs, med chefer från äldre- och omsorgsförvaltningen samt från måltidsservice. En arbetsgrupp gjorde en planering för 2022, som omfattade alla fyra boendena.

Vi startade med ett av boendena genom att genomföra en utbildning för personal inom äldreomsorgen. När de hade gått fick all annan personal också göra utbildningen. Samtidigt intervjuade projektledaren brukarna och åt tillsammans med dem, för att samla in synpunkter kring både maten och måltidsmiljön. Synpunkterna sammanställdes och gav en bra bild över förändringar som behövde göras.

Vi skapade nya rutiner och stöddokument kring måltiderna på boendet. Samtidigt började köket som levererar maten se över sina arbetssätt och tekniker för tillagning och paketering. Brukarnas synpunkter ledde fram till en helt ny matsedel och nya sätt att skicka måltiden på. Till exempel skickar vi numera falukorven så att de steker den på boendet. Det är en otrolig kvalitetshöjning med enkla medel.

Vi ville fira längs vägen så när 75 procent av personalen på boendet hade klarat av utbildningen så hade vi diplomutdelning och firande med snittar och bubbel. Då fick vi också mycket material att använda i vardagen och att sätta upp synligt för brukare, personal och anhöriga.

På varje boende utsågs en måltidsansvarig samt ett måltidsombud för varje avdelning. Ombudets uppgift är att lyssna in brukarens synpunkter och idéer. Ansvarigs uppgift är att samla in det som ombuden fått till sig och ta med till möten med måltidsservice. Lika viktigt är att föra tillbaka information till ombuden från måltidsservice. På detta sätt får vi en snabb och kort väg mellan verksamheterna.

Bild på en cheklista för måltider

Samarbeten

Vi genomförde en utbildning från äTUP; Digitala kunskapslyft för personal inom äldreomsorgen samt för seniorer och anhöriga. Vi har också tagit in externa konsulter för att driva projektet och arbeta med kommunikation.

Resultat

Det blev en otroligt stor respons från personalen, som verkligen har tagit till sig av utbildningen och börjat arbeta på ett nytt sätt – nära brukaren som har ägandeskapet.

Den absolut största skillnaden är att man ser dagens måltider som en del av glädjen i vardagen, en stund för samvaro och gemenskap som samtidigt gör nytta för kroppen. När brukare får i sig tillräckligt med näring så mår de bättre, sover bättre och blir gladare. Nattfastan är inte längre ett problem.

Utvärdering har skett hos personal och brukare med bra resultat.

Utmaningar

Den största utmaningen är att detta ska bli ett koncept som lever kvar och utvecklas. Vårt mål är att konceptet ska in i ledningssystemet och att utbildningen blir en del i introduktionsprogrammet för samtlig personal som börjar arbeta inom äldre- och omsorgsförvaltningen – vilket den nu är.

Våra tankar framåt

Vi har nu fått igång ett Nära Måltidsråd som består av kökschef från köket och en ytterligare personal, områdeschef från måltidsservice tillsammans med de fyra måltidsansvariga från boendena. På så vis kan vi enkelt prata, hantera synpunkter och utveckla hela måltidsarbetet vid ett enda möte. Vi möts en gång per månad. Under uppbyggnad är också ett årshjul med fortbildning.

Tillbaka till Erfarenhetsbankens startsida.

 

Vi som lämnat erfarenheten

Sigtuna kommun

Pärnilla Lindahl, områdeschef måltidsservice

Har du en bra erfarenhet?

Dela med dig så att andra får nytta och glädje av den.

Klicka här!

Upptäck mer

  • Delaktighet
    2023-02-09

    Elever påverkar menyn med Approved by Matrådet

    Elever vet vad elever gillar. Därför är matrådet med och provar ut nya maträtter och sätter sin stämpel på sådant de godkänner.

  • Delaktighet
    Kompetens
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2023-05-29

    Minimalt matsvinn när resten blir till festen

    Frasbollar av havreris, spännande topping till soppan och att baka bröd på bröd – så blir rester uppskattade inslag på menyn.

  • Delaktighet
    Måltiden som pedagogiskt verktyg
    2023-05-23

    Trädgårdslektioner med odling som pedagogiskt verktyg

    Genom utelektioner lär sig elever mer om odling och hur mat kommer till tallriken. Odlingen bidrar till lärande i flera skolämnen.

 

Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.

Offentliga måltider - alla aktörer i kedjan

Besöksadress

Landsbygdsnätverkets kansli Skeppsbrogatan 2, Jönköping

Kontakt

036 – 15 50 00
Skicka e-post

Följ oss i sociala medier

 Facebook Länk till annan webbplats.

 Twitter Länk till annan webbplats.

 Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Tillgänglighetsredogörelse