Landsbygdsnätverket
Kortlek. Kvinna som matar kor.

Anna Ross, sammankallande för utförargruppen Näringarnas attraktionskraft – arbetsgivares och ungas perspektiv, i en prototyp för den kortlek man ska ta fram i kampanjen "Jordens bästa". Foto: Lisa Öberg, Scandinav.

Lyft dig själv och andra unga i kampanjen "Jordens bästa"

I november drar kampanj "Jordens bästa" igång på sociala medier. Kampanjen, som är ett initiativ från Landsbygdsnätverket analysgrupp för hållbara gröna näringar, syftar till att stärka branschens attraktionskraft bland unga och uppmärksamma dem på mängden av yrken som finns i alla led.

Ett av målen med kampanjen är att lyfta fram unga människor inom exempelvis lantbruket och andra som är en del av de gröna näringarna. Kampanjen ska visa bredden av jobb som finns inom dessa branscher och berätta om de personer som redan nu gör en ovärderlig insats.

Sökes: Unga hjältar att hylla och lyfta fram

Kampanjen består av flera delar. En så kallad digital flashmob kommer att äga rum under hela november på sociala medier.

– Här handlar det om kraften hos oss alla i näringarna. Dela med dig av vad ditt jobb går ut på eller lyft någon annan som du tycker är jordens bästa. Tipsa personer du känner som kan vara med och inspirera andra unga, säger Anna Ross, som är sammankallande för utförargruppen Näringarnas attraktionskraft – arbetsgivares och ungas perspektiv.

Idén är enkel: de som vill vara med lägger upp bilder eller en kort film på sociala media där de berättar om sitt yrke. Tagga sedan inlägget med Landsbygdsnätverket och använd hashtag #Jobbagrönt. Alla inlägg sprids via nätverkets konto på Instagram.

Kortleken "Jordens bästa" – en lek med bilder

En annan del av kampanjen innebär att skapa en kortlek där verkliga branschfolk får representera olika kort. Här söks unga personer med olika titlar och yrken för att bli en del av kortleken.

– Det som behövs är ett foto, ett förnamn och yrkestitel på dem vi lyfter. Kanske är det du, eller så känner du någon som skulle passa som spaderdam eller hjärter knekt? Då behöver vi få in material med kontaktuppgifter till den du tipsar om, säger Anna Ross. 

Varför en kampanj

Behovet av fler unga inom exempelvis lantbruket är stort. Medelåldern för lantbrukare i Sverige är sextio år och det råder brist på arbetskraft inom branschen.

– Här i Sverige finns fantastiska möjligheter att producera mat, men det spelar ingen roll hur fina jordar vi har eller om klimatet är perfekt, om vi inte har nån som vill göra jobbet. För att säkra att vi ska få mat på bordet i framtiden måste vi se till att fler unga vill komma till vår bransch, säger Anna Ross, som också är projektledare för satsningen Jobba Grönt. 

Ett första steg är att alla som jobbar med matproduktion blir mer synliga. Genom att visa vilka de är, och hur jobben ser ut, kan fler välja en karriär inom det gröna näringslivet.

– Vi behöver inte bara bli fler lantbruksföretagare, maskinförare och djurskötare, utan vi behöver folk till hela kedjan, som rådgivare, säljare och teknikutvecklare med fler.

Hur gammal är "ung"?
– Det där med ung är ju ett luddigt begrepp, men i det här fallet är vi rent ytliga. Vi söker glada och pigga ansikten som representerar alla yrken, så under fyrtio tänker jag.

KONTAKT

Anna Ross, projektledare på Jobba Grönt och utförargruppens sammankallande
Ingrid Whitelock, kommunikationssamordnare på Landsbygdsnätverkets kansli

Publicerades