Landsbygdsnätverket
Ung kvinna klappar en ko i en hage.

Foto: Scandinav.

Unga influencers lyfter sina landsbygder i sommar

I sommar väljer flera Leaderområden att använda sig av unga influencers som får visa upp sina landsbygder. Syftet är både att främja ungas delaktighet och att lyfta fram landsbygderna som en attraktiv plats att bo på.

I projektet Unga influencers på landsbygden har leaderområdena MittSkåne, Skånes Ess och Sydöstra Skåne samlat 20 ungdomar som ska dela med sig av sina landsbygder i sommar. Ungdomarna är mellan 16 och 25 år och kommer att göra inlägg i sociala medier med hashtaggarna #ungiskåne och #ungpålandsbygden.

– Det långsiktiga syftet med projektet är att främja ungas möjlighet till engagemang och delaktighet på landsbygden och att lyfta fram landsbygden som en attraktiv plats att bo på för unga. Förutom att erbjuda ungdomarna ett sommarjobb ger vi dem även utbildning i sociala medier och platsmarknadsföring, säger Andreas Thell, projektledare, Leader Sydöstra Skåne.

Leader Höga Kusten kör för andra året i rad sin satsning på unga influencers i projektet Ung i Höga Kusten. Här har man samlat fem olika sociala medier-profiler som i sommar får visa upp sina landsbygder under hashtagen #ungihögakusten. Ungdomarna är mellan 16 och 25 år och delar med sig av allt från renovering av gamla hus till skogsarbete.

– Vi tycker det är superviktigt att lyfta ungas egna röster. Vi har fått många ansökningar och valt ut fem grymma konton som ska dela med sig av sin vardag under sommaren. Genom att samla ungas röster under #ungihögakusten vill vi visa vilken bredd, kunskap och driv som finns bland unga i landsbygder – något att vara stolt över, säger Felicia Edholm, projektledare, Leader Höga Kusten.

Publicerades