Landsbygdsnätverket

Turismens gröna guld har växtvärk - om naturturism #38

Svensk besöksnäring och naturturism växer så det knakar och skapar runt 400 nya jobb varje månad. Nio av tio som reser till Sverige gör det med naturen i tankarna. Näringen bidrar med skatt, export och sysselsättning och får en allt större betydelse för utvecklingen av såväl landsbygder som städer. Samtidigt är detta en ung bransch där många delar måste utvecklas för att nå en hållbar potential

I podden Landet möts regeringens utredare, branschorganisationen och naturturismföretagaren. Vilka olika roller har de för att lösa de utmaningar som naturturismens står inför och hur kan vi ta tillvara alla möjligheter?

Citat från podden:

"Det är en bransch som är relativt ny, som växer fort och det är många duktiga människor som ger sig in i detta. Att fler måste bli medvetna om vad som fungerar som företag gäller ju alla småföretagare som precis kommit igång" - Leif Öster

"Det är en positiv starkt växande bransch men den är ung och har inte de strukturer runt omkring som äldre mogna branscher har" - Britt Bolin

"Det är bra att turismen kommer in på många håll, men vill vi att den ska växa måste det in entreprenörskap, sälj, destination, kunskap om sådana saker i utbildningarna." - Anna Hag

Medverkande

Britt Bolin, regeringens utredare för en sammanhållen politik för en hållbar turism, Anna Hag, strateg för hållbar stadsutveckling och innovation på Visita, Leif Öster, naturturismföretagare och ordförande i Landsbygdsnätverkets arbetsgrupp för naturturism, samt Ida Lindhagen, journalist.

Kategori

Naturturism

Utgivningsdatum