Grundskola, Gymnasium • Skåne län
Med hjälp av FoodBoost-hjulet planerar måltidspersonal och pedagoger gemensamma aktiviteter – och ser behoven av måltidskommunikation och informationsmaterial under året. Arbetet med FoodBoost bidrar till yrkesstolthet, måltidsglädje och till att öka samhörigheten mellan yrkesgrupper.
Vi ville hitta olika sätt att kommunicera kring mat och måltider med elever/matgäster, skolan/pedagoger och föräldrar för att höja nyfikenheten kring livsmedel och mat samt marknadsföra vårt arbete med skolmåltiderna.
Måltidskommunikation är viktig för att boosta internt, men också för att externt visa att man gör ett bra jobb.
Vi vill öka status och attraktionen inom yrkeskåren och även ge kökspersonalen en ny roll som spridare av kunskap och inspiration.
Vi har format ett årshjul, FoodBoost-hjulet, för att hitta en struktur för att kommunicera olika vinklingar på livsmedel och mat. Årshjulet togs fram tillsammans med skolan.
Vi har arbetat mycket med våra måltidsmiljöer, pedagogiska luncher samt nudging. Vi har skapat "prova på öar" där vi lyfter fram och presentar nya smaker på ett attraktivt sätt central i skolrestaurangen. Vi har också tagit fram receptkort.
Måltidsenheten medverkar även med smakprovningar vid föräldramöten, personalaktiviteter och anordnar mat-kollo.
Skolan/pedagoger samt Kultur- och fritidsförvaltningen.
För utformning av material har vi arbetat via arkitekt, grafisk formgivare och tryckeri.
Vi har fått en ökad samhörighet och bra relation där båda parter vågar prova på nya saker. Man uppskattar varandras kompetenser och har respekt för varandra.
Vår personal känner en stor yrkesstolthet då miljöerna inbjuder till hög trivsel och skapar måltidsglädje. All kraft som läggs på att laga god mat, baka och göra sallader får rätt effekt ute i serveringen. Personalen får valuta för sitt arbete och känner sig uppskattade.
Vi har inget problem att rekrytera personal och vi har låg sjukfrånvaro.
Stuprörseffekten har varit en utmaning. Det är alltid lättare att skjuta eventuella problem över till den andra, men genom bra samverkan blir det lättare att hitta gemensamma lösningar.
Det är också en utmaning är att hålla arbetet vid liv, att vara uthållig samt våga gå utanför boxen.
Vi kommer köra egna inspirations- och kompetensdagar för att få med alla enheter. Parallellt kommer vi bjuda in skolorna till samarbete och skapa olika arbetsgrupper som nav.
Vår erfarenhet är att det är lättare att ta små steg för att hålla olika aktiviteter vid liv än att göra för stora planer. Det är viktigt att utse ansvariga som driver, utvecklar och förvaltar arbetet.
Det är viktigt att arbeta tillsammans. Jag ser gärna ett brett samarbete där skola och förskola är med i planeringen och känner sig involverade, att måltiden ses som ett stöd till pedagogiken och ett led i kommunens folkhälsoarbete. Jag hoppas kunna ha en workshop med matlagning med skolledningen i Klippan för att ge arbetsmodellen en skjuts framåt.
Mer om arbetet med FoodBoost och lärdomar från arbetet.
Vi finns på Instagram: @klippan_mat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Måltidsenheten, Klippans kommun
Lill Spenninge, måltidschef
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.