Landsbygdsnätverket
Foto: Swedish Country Living

Foto: Swedish Country Living

Andelssystemet som finansierar lammuppfödning och det öppna kulturlandskapet

Marie och David Naraine driver företaget Swedish Country Living där de kombinerar vård av naturbetesmarker och föredragshållning med turistverksamhet, småkonferenser och lammuppfödning. Det sista i det egna företaget Andelslamm.

– Vi ser landsbygden som en potentiell turistmagnet och kallar vårt sätt att leva för att vi "odlar mångfald", säger Marie.

Markerna var igenvuxna när de köpte gården, men man kunde se spåren av de gamla kulturmarkerna. Det gamla öppna kulturlandskapet är viktigt för både Marie och David och för att hålla markerna öppna köpte de in en fårbesättning. Till en början var fåren bara en kostnad.

– Men när vi som bonus fick äta det fantastiska smakrika och möra köttet så tänkte vi att det här måste fler får uppleva, berättar Marie.

Både Marie och David var trötta på industriellt producerad mat och det underläge som många små familjegårdar befinner sig i. De frågade sig hur man ska få konsumenter att göra ett aktivt val för att stödja mindre matproducenter och samtidigt få schysst mat.

De bestämde sig för ett system där kunden bokar och betalar för ett lamm i förskott på våren, en andel i lammbesättningen. På hösten levereras lammet styckat och förpackat efter slakten.

– Intresset för att köpa en andel är jättestort, över förväntan. Det är framför allt människor i storstan som läser och blir intresserade. Det är där som andelslammens marknad finns, konstaterar Marie som hittar sina kunder via annonser på Google och Facebook.

Kunderna som bokar ett lamm kallas för andelsbönder. Det betyder inte att det ställs några krav på dem om att arbeta. Men de är välkomna att hälsa på.

– Vi har en öppen dag under året då man får komma och hälsa på och titta på de nyfödda lammen. Andelsbönderna har också möjlighet att komma under sommarsäsongen och hälsa på, säger Marie.

Marie och David tjänar än så länge inga pengar på uppfödningen. Inkomsten de får täcker bara foderkostnaderna och de ser sig inte heller som fårbönder. Men om allt går som de planerar, kan andelslammen bli en inkomstkälla i framtiden.

– Vi tycker att systemet med andelsbönder är så pass bra att vi vill sprida det. Vi tänker oss att gårdar överallt i Sverige ska kunna ansluta sig till vårt system och i år ska vi börja marknadsföra det, berättar Marie.

Hittills har de bara informerat om möjligheten på sin hemsida och ändå har tre gårdar anslutit sig. Förhoppningsvis blir det fler när marknadsföringen sätter igång. De som ansluter sig betalar en avgift som ska täcka marknadsföring och den gemensamma hemsidan, och går tillräckligt många gårdar med, kan det blir underlag för en heltidslön till någon som sköter hemsidan med mera.

– Drömmen är att andelssystemet ska finnas i hela Sverige, säger Marie och tar stöd i statistiken.

Svenskarna äter i genomsnitt 82 kilo kött per år. Av det är 1,9 kilo lamm och av det är bara 500 gram svenskt lammkött. Det är klart vi ska ändra på det!

 

Publicerades 2019-01-18

Besöksadress
Landsbygdsnätverkets kansli Vallgatan 8, Jönköping

Kontakt
036 – 15 50 00
Skicka e-post


Logotype EU