Projektet ska ta fram en sörmländskt terroiratlas med syfte att förmedla den sörmländska matens unika värden och smaker. Där genom bidra till kunskap om länets naturliga förutsättningar samt historia inom mat och dryck. Terroiratlasen ska vara ett bidrag till att utveckla Södermanland som kulinarisk region och den "Sörmländska matidentiteten".
Terroiratlasen ska fungera som en inspiration, kunskapsbas och en gemensam nämnare för marknadsföring för sörmländska livsmedels- och besöksföretagare. Skriften kan även användas som kunskaps- och utbildningsmaterial till sörmländska medborgare och besökare (exempelvis till barn och unga via plattformen Modda Sörmland).
Projektet genomförs i samverkan med Region Sörmlands och representanter från länets livsmedel- och besöksnäringsförtagare. I Södermanland har man historiskt arbetat med matidentitet, mat- och kulturhistoria, men dock inte dessa perspektiv samtidigt. Tidigare arbete och framtagna skrifter kommer vara en del vara stommen till rapporten.
Terroiratlasen kommer utformas till att vara pedagogisk och grafisk överskådlig för läsaren. För att terroiratlasen ska bli väl mottagen och använd av länets livsmedels- och besöksföretag är det viktigt att skriften utvecklas genom en inkluderande process där förtagarnas perspektiv och kunskap tas i beaktning.
För att förmedla innehållet i Terroiratlasen kommer en större kommunikationskampanj genomföras för att sprida och förankra resultatet hos länets företagare och medborgare. Kommunikationskampanjen kommer bland annat bestå av en lanseringsfest, ta fram filmer utifrån skriftens innehåll, utforma kommunikationsmaterial, anordna föreläsningar i storytellning kopplat till innehållet i rapporten, anordna bussresor för erfarenhetsutbyte för företagare och skriva artiklar om projektet i massmedia och sociala medier. Länsstyrelsen i Södermanlands län kommer att genomföra gemensamma kommunikationsinsatser för kompetensutveckling- och samarbetsprojekt, gemensamma teman.
Projektägare: Länsstyrelsen i Södermanlands län
Projektslut: 2027-12-26
Budget: 2,5 miljoner kr
Kontakt: Emma Wogel, 010-2234361
Generell företagsutveckling och besöksnäring, Nya livsmedel