Landsbygdsnätverket

Stockholmsmåltiden: matidentitet, destinationsutveckling och ökad kunskap

Som hjälp till köken och alla andra som är intresserade har projektet tagit fram ett informationsmaterial i form av affischer som vänder sig mot en yngre respektive mer vuxen målgrupp. Man ser nu ett behov av att hjälpa måltidsaktörer att hitta grundmaterialet och lämpliga producenter. Det görs genom att medvetandegöra att materialet finns samt att göra enstaka aktiviteter i syfte att medvetandegöra Stockholmsmåltiden och att hjälpa aktörer att fortsätta arbetet. Målet är att sprida kunskaper om- och att fler ska få smaka på länets matidentitet samtidigt som producenter ges möjlighet att nå ut med sina produkter.

Stockholmsområdet rankas högt som gastronomisk destination i världen. Men vad är Stockholms läns matidentitet? Länets matidentiteten är otydlig. Vad vi äter har länge präglats av länets ekologiska förutsättningar tillsammans med vilka kontakter länets befolkning haft med resten av Sverige och hela världen. Detta genom att många nya matinfluenser kommer ofta till Sverige via Stockholmsområdet.

Möten mellan matkulturer, råvaror, kunskaper och odlingstekniker skapar ständigt nya klassiker på våra tallrikar. Idag kan vi i stort sett äta vad som helst, och precis när vi känner för det. Kunskaperna om att landskapet formas av vad vi äter kan öka hos länets befolkning och besökare. Som ett led i att öka förståelsen för länets matidentitet och därigenom stärka möjligheterna till ökad destinationsutveckling kring mat har projektet inom ramen för Stockholms läns livsmedelsstrategi tagit fram Stockholmsmåltiden.

Med temat ”Fun dining” knyter Stockholmsmåltiden an till det lekfulla och lättillgängliga. Rätterna äts där människor är. Oavsett sammanhang ska det vara lätt för den som äter att ta till sig budskapen om vad som präglat och präglar länets matidentitet. Med hjälp av detta grundmaterial ska projektet arbeta för att verksamheterna där måltiderna serveras tar chansen och ser Stockholmsmåltiden som en pedagogisk plattform och ett marknadsverktyg att utgå från.

Projektägare: Länsstyrelsen i Stockholms län
Projektslut: 2026-02-28
Budget: 521 tkr
Kontakt: Jonatan Fogel, 010-2231791

Kategori

Generell företagsutveckling och besöksnäring, Nya livsmedel

Plats