Landsbygdsnätverket
Eleverna Miranda Ivarsson och Pola Bolc tillsammans med fritidsledare/elevassisten William Stark står i skolrestaurangen på Björkö skola.

Eleverna Miranda Ivarsson, Pola Bolc och elevassistent William Stark.

Spännande maträtter bidrar till lärande om andra kulturer

Genom populära World Culinary Day har elever i Vetlanda kommun lärt sig mer om bland annat Bosnien, Polen, Storbritannien och Gambia.

– Det är en dag då vi pratar om ett speciellt land och sedan äter det landets normala mat, berättar Miranda Ivarsson och Pola Bolc som går i 5-6:an på Björkö skola.

Detta är en fördjupande artikel om en erfarenhet som delas i Erfarenhetsbanken.

World Culinary Day startade som ett sätt att visa och lyfta den mångfald av kulturella erfarenheter som finns bland både måltidspersonal och gäster i skolrestaurangerna runt om i Vetlanda kommun. I samverkan med förskola och skola har konceptet använts och utvecklats – och blivit mycket omtyckt.

Zehra Jakupovic, kock.

Zehra Jakupovic, kock.

– Det är jätteroligt att barnen uppskattar när det kommer något nytt, från nya länder. De är nyfikna på andra smaker, säger Zehra Jakupovic, kock på Björkö skola i Björköby.

Hon berättar att det var måltidspersonalens hemländer som låg till grund för de första World Culinary Day som ordnades. Den eller de kockar som har rötter i ett visst land föreslog rätter och planerade menyn tillsammans med ledningen inom måltidsservice i kommunen. Sedan fick skolans personal information om landet och maten, för att på olika sätt kunna koppla det aktuella landet till den pedagogiska verksamheten.

Zehra, som själv har rötter i Bosnien, tycker att det är roligt att få visa en del av sin egen matkultur. Eleverna uppskattade hennes cevapcici som serverades på den bosniska World Culinary Day.

– Det är som köttfärsjärpar ungefär och vi stekte dem på stekbordet och la dem i pitabröd. Det tyckte barnen om, säger hon.

Hoppas på japansk mat

Efter att måltidspersonalens ursprungsländer varit tema för World Culinary Day fortsatte satsningen genom att uppmärksamma elevers ursprungsländer.

– Vi har haft polsk mat. Den var inte riktigt som hemma, men det var en gurksallad som vi brukar ha, berättar Pola Bolc, vars föräldrar kommer från Polen.

Hon och Miranda Ivarsson går båda i 5-6:an och ser fram emot fler World Culinary Day. På frågan om vilket land de hoppas på härnäst är svaret självklart:

– Japan! Vi vill ha sushi.

Eleverna Pola Bolc och Miranda Ivarsson

Pola Bolc och Miranda Ivarsson.

Välkänt och annorlunda

Tjejerna berättar att en World Culinary Day brukar börja med att de på morgonen, tillsammans med läraren i klassrummet, pratar om det aktuella landet, vad som är typiskt för landet och vilken mat man äter där. De yngre eleverna brukar göra flaggor och andra dekorationer som sätts upp i skolrestaurangen.

– Och det brukar visas bilder från landet på tv:n och så spelas landets musik, säger Miranda.

En del mat som serverats på World Culinary Day har eleverna känt igen, men vissa rätter har känts annorlunda.

– Jag tycker om det mesta, även konstig mat. Men om det är jättestarkt så tar jag inte, säger Pola.

Bildkollage med maträtter från Grekland och Iran.

Rätter från Grekland och Iran, som lagats vid tidigare World Culinary Day.

Spanien i april

Att det finns ett stort engagemang kring World Culinary Day tycker Lena Ottosson, måltidschef i Vetlanda kommun, är roligt.

– På en del förskolor och skolor har pedagogerna varit mycket aktiva och World Culinary Day har gått att knyta an till olika ämnen, som geografi, språk och bild.

Den 26 april äger vårterminens första World Culinary Day rum, efter önskemål från Ramkvilla skola där det finns en elev som har anknytning till Spanien.

– Då ska det serveras tortillas de patata och paella. Det blir en spännande dag! säger Lena Ottosson.

Förberedelse i klassrummet

Att använda mat som en utgångspunkt för att lära om andra länder tycker William Stark, elevassistent och fritidspersonal, är ett bra initiativ.

– Det är kul att få ta del av olika kulturer och det tror jag att eleverna har nytta av framåt också, säger han.

Fritidsledare/elevassistent William Stark

William Stark.

William jobbar mest i 3-4:an och inför en World Culinary Day brukar de gå igenom fakta om landet, prata om städer, språk och natur – och så klart om maten.

– Vi vill att eleverna ska ha lite förståelse innan och vara så öppensinnade som möjligt. Sedan får de själva testa maten på World Culinary Day och jag tror att de flesta uppskattar att få äta något nytt.

Samtidigt kan en del elever vara lite skeptiska till sådant de aldrig provat tidigare. När World Culinary Day uppmärksammade Iran serverades en gryta som många elever upplevde som annorlunda.

– Då uppmanade vi barnen att ta lite och smaka. Man vet ju inte om man kommer att gilla det eller inte, så är det ju. Det var skillnad när vill till exempel hade Danmark som land. Den maten var mer lik Sveriges, så där visste eleverna lite vad de kunde vänta sig. När det var Iran hade de flesta ingen aning, men det var intressant och häftigt att prova, säger William.

En rolig utmaning

Zehra Jakupovic tycker att eleverna på Björkö skola är bra på att våga prova.

– En del är först lite försiktiga, men när de sedan har smakat så tycker de ofta att det är gott och så tar de mer.

Hon tycker att det är roligt att höra barnen prata och kommentera olika saker under World Culinary Day och tror att spännande mat kan bidra till ett ökat intresse för andra länder. Hon ser själv fram emot att få inblick i fler länders matkulturer.

– Många av de rätter som jag har lagat på World Culinary Day har varit nya för mig och det är alltid roligt med en utmaning!

Från Erfarenhetsbanken

Den här artikeln handlar om en erfarenhet som delas i MATtankens Erfarenhetsbank för hållbara offentliga måltider. Se erfarenheten här.

Erfarenhetsbanken är en del av projektet Ett nytt recept för skolmåltider som finansieras av Vinnova och koordineras av Livsmedelsverket.

Senast uppdaterad