Landsbygdsnätverket
Två bilder: En man och en kvinna framför ett rött hus med skylten "Fläskomat"- Till höger syns butikskylar samt hyllor med varor.

Tack vare "Fläskomaten" har Hans och Jeanette Blackerts lyckats öka försäljningen av sitt kött. Foto: Blackert Lantbruk

Obemannad köttbutik blev oväntad succé för gården

Kunderna fanns, men inte resurser att bemanna en gårdsbutik. Då föddes idén till Fläskomaten – en obemannad butik där det går att handla kött ur en kyl genom att logga in med sitt BankID och betala med kort eller Swish. Och lantbrukarparet Hans och Jeanette Blackert är själva överraskade över succén – de säljer mer än vad de hade räknat med.

Hans och Jeanette Blackert hade länge fått frågor från kunder om det gick att handla direkt från gården. Svaret var nej. Att hålla en bemannad butik skulle helt enkelt bli för dyrt och resurskrävande. Men de var väl medvetna om att efterfrågan på lokal mat kommer att öka, så de letade efter en smart lösning på problemet.

– Vi hade säkert tänkt på det här i tio år sedan vi besökte laxomaten i Falkenberg. Det är en obemannad gårdsbutik, säger Hans Blackert, som tillsammans med sin fru Jeanette drivit lantbruket sedan 2007.

Då tog de över Hans föräldragård och startade Blackert lantbruk på östgötaslätten utanför Skänninge. En dag fick de reda på att det fanns en ny teknisk lösning utvecklad av två företag i Borås som tillverkar kyl med tillhörande kortsystem.

Digital koll på kunderna

– Kunderna tar sig in genom att skanna en QR-kod och identifiera sig via Mobilt BankID. På så vis registreras namnen på alla som passerat in i butiken. Väl inne väljer man sina varor ur kylen och frysen, skannar dem i kassan och betalar via kort eller Swish, säger Hans Blackert.

För att kunna förverkliga idén sökte paret projektpengar från Leader Folkkungaland med utvecklingskontor i Vreta Kluster, hjärtat för de gröna näringarna i Östergötland.

– Vi blev informerade om att även företag kunde söka leaderstöd, så då gjorde vi det. Vår vision var någon miljon i omsättning, men så kom pandemin. Vilket för vår del bara var bra – en obemannad butik var ju perfekt, säger Jeanette Blackert.

Och framgången har hållit i sig – paret omsätter dryga miljonen om året.

– Vi har ett samarbete med Charkman i Norrköping som varje vecka köper kött från våra grisar som de sedan förädlar till charkprodukter. Detta samarbete gör tillsammans med återtaget av färskt kött från Skövde slakteri att vår Fläskomat kan erbjuda ett ganska brett sortiment av produkter, allt från filé och kotlett till korv och bacon som är en av våra storsäljare.

Förutom kött säljer butiken även andra lokala delikatesser som äppelmust, honung, chips och ostkaka.

Ökad efterfrågan på lokalt

Fläskomaten ligger utmed väg 206, på parets egen mark, mellan Skänninge och Mantorp har öppet mellan 06.00 och 22.00, och kunderna strömmar till. Att det blivit en ökad efterfrågan av lokalt kött menar paret beror på att svenska konsumenter har blivit mer medvetna om skillnaderna mellan svenskt och importerat kött.

– Larmen om antibiotikaresistens och ett större intresse för djurens välbefinnande har gjort att efterfrågan ökar, menar Jeanette Blackert.

Text: Colette van Luik

Fakta: Fläskomaten

Projektägare: Hans och Jeanette Blackert.
Kontaktpersoner: Hans och Jeanette Blackert, 070-521 60 88, 070-672 82 22,
info@blackertlantbruk.se.
Tidsperiod: 2020.
Beviljade EU-medel ur: Landsbygdsprogrammet.

Publicerades