Foto: Lisa Öberg, Scandinav, Scandinav samt Astrakan Images AB, Scandinav.
Intresset för Landsbygdsnätverkets kampanj Redo att räknas har varit stort och runt 40 medlemsorganisationer vill vara med. Nu pågår arbetet med att ta hand om medlemmarnas beredskapsberättelser - och förbereda inför kampanjstart i augusti.
Ingrid Whitelock.
Tidigare i vår fick Landsbygdsnätverkets medlemmar ett mejl med en uppmaning att berätta om det jobb man gör för att stärka Sveriges beredskap. För trots att beredskap ofta diskuteras i termer av kris, krig och myndighetsplaner, så byggs mycket av Sveriges robusthet redan idag i våra landsbygder. Detta ville vi lyfta i kampanjen "Redo att räknas".
– Vi ville fånga det nära perspektivet och visa hur mycket som redan pågår, men som sällan lyfts i det offentliga samtalet, säger Ingrid Whitelock, kommunikationssamordnare på Landsbygdsnätverkets kansli och kampanjens redaktör.
Efter att mejlet gick ut har gensvaret varit stort. Nu har drygt 40 medlemsorganisationer anmält att de vill vara med, och ett 30-tal har redan skickat in svar som nu ska förvandlas till korta artiklar. Artiklarna ska sedan sammanställas på vår webb och lyftas på olika sätt.
– Det känns som att vi hittat ett format som både är lätt att delta i och meningsfullt att synas i. Vi ger plats för både stora och små aktörer, och det kommer bli tydligt hur bredden av medlemmar tillsammans bidrar till Sveriges beredskap, säger Ingrid.
Vad betyder det stora gensvaret från medlemmarna?
– Det betyder mycket. Det visar att det här är en fråga som verkligen lever i organisationerna och att många ser ett värde i att få berätta om det de gör. Den vanligaste kommentaren vi fått via mejl är att det är ett bra initiativ och en intressant och vettig kampanj.
Ulrika Holmgren.
Ulrika Holmgren, kanslichef, menar också att det kommer märkas att kampanjen är byggd utifrån medlemmarna själva.
– Det är deras röster som hörs. Vi arbetar utifrån deras ord, deras exempel och deras verklighet. Vi är egentligen bara en förstärkare, säger hon.
Vad hoppas du att kampanjen ska ge medlemmarna?
– Att den känns meningsfull och skapar igenkänning och stolthet. Och att fler får syn på hur mycket som sker i landsbygderna och kan hämta inspiration eller idéer för samverkan.
Nu fortsätter förberedelserna inför kampanjstart i början av september. På nätverkets webb byggs en sida som samlar allt material och det planeras även för sju livesändningar på Linkedin där hela 21 medlemsorganisationer kommer vara med, förutom de artiklar och poddar som lyfts fram.
I kampanjen Redo att räknas lyfter vi det arbete som Landsbygdsnätverkets medlemmar gör för att stärka Sveriges beredskap – i vardag och i kris. Redan idag bär våra landsbygder en stor del av Sveriges beredskap – utan att göra väsen av sig. Här finns maten, bränslet, energin, skogen, människorna, kunskapen, viljan. Här finns de som kavlar upp, samverkar och löser det. Inte bara i teorin, utan på riktigt. Nu är det dags att låta fler se det.
Genom livesändningar, poddavsnitt och artiklar lyfter vi berättelser, insikter och konkreta lösningar. Vi visar att beredskap inte börjar med kris och krig. Den börjar med samarbete. Med planering. Med kunskap. Med tillit.
Kampanjen pågår september - december 2025.
Publicerades