Landsbygdsnätverket

Västernorrlands livsmedelsstrategi

För att fortsätta arbetet i linje med den tagna regionala livsmedelsstrategin (samt redan tagna initiativ), förstudiens resultat från 2021, regeringsuppdrag samt Tillväxtverkets rekommendationer för Livsmedelsstrategin 2.0 behöver projektet ledas mot ett arbete där vi vågar prioritera och välja riktning för strategiarbetet med tillspetsade uppdrag. Västernorrlands livsmedelsstrategi har tre utpekade målområden, regler och villkor, konsument och marknad samt kunskap och innovation. Dessa målområden som kvarstår har identifierats utifrån behov för måluppfyllelse och för att tillvarata de erfarenheter projektet identifierat från tidigare år. Vissa indikatorer tyder på att flera av länets primärproducenter kämpar med den ekonomiska situationen och behöver långsiktigt förbättrade förutsättningar för att bibehålla befintlig produktion och våga utnyttja potentialen till ökad produktion. Fokus i ett nytt projekt bör därför både ligga på att bibehålla eller öka befintlig produktion inom företagen samt underlätta för nystartade företag av alla storlekar.

Västernorrlands regionala livsmedelsstrategi har samma vision som RUS och samma övergripande mål som den nationella livsmedelsstrategin, en konkurrenskraftig livsmedelskedja med lönsamma företag där produktion och förädling ökar samtidigt som miljömålen nås. Den regionala livsmedelsstrategin anger hur Västernorrlands livsmedelskedja kan bidra till nämnda vision och övergripande mål genom att peka ut regionala prioriteringar inom de tre nationellt satta arbetsområdena: Regler och villkor, Konsument och marknad samt Kunskap och innovation. Hösten 2021 genomförde Länsstyrelsen Västernorrland en förstudie där totalt 8 huvudaktiviteter med en rad underaktiviteter föreslogs komplettera pågående arbete i länet för att uppnå målen i livsmedelsstrategin. Förstudien fokuserade främst på målområdena konsument och marknad samt kunskap och innovation. Det praktiska arbetet med strategin har fram till nu genomförts i form av samverkansprojekt mellan LRF och Länsstyrelsen Västernorrland. Projektet har initierat och samordnat genomförandet av aktiviteterna som identifierades i förstudien ovan, samt sammankallat och utvecklat partnerskapet för den regionala livsmedelsstrategin. Partnerskapet består av representanter från livsmedelskedjan, de prioriterar insatser utifrån behoven i näringen samt är drivande i genomförande av den regionala livsmedelsstrategin i Västernorrland. Projektet har dessutom tagit fram ett kunskapsunderlag för långsiktigt användande av länets jordbruksmark och genomfört aktiviteter kring attraktionskraft för branschen, ägarskiften och kompetenshöjande insatser till företagare. Kommunikation har prioriterats under projektet både för att marknadsföra och följa upp aktiviteter, sprida kunskap kring livsmedelsstrategin och fördelen med lokal och ekologisk mat. En ökad prisutveckling av insatsvaror, mer priskänsliga konsumenter och oroligheter i vår omvärld gör att det finns stora utmaningar för näringslivet och specifikt primärproduktionen. Produktionen av ekologiska livsmedel är relativt stor i länet men efterfrågan minskar. Det finns därför ett behov av långsiktigt och fortsatt strategiskt arbete i linje med livsmedelsstrategin, arbetet med samordningen av strategin behöver därmed också fortgå för att ytterligare stärka lokal produktion. Livsmedelskedjan i Västernorrland har stor potential att växa och än mer bidra till ökad sysselsättning i hela länet, hållbar produktion och konsumtion av livsmedel samt en positiv utveckling inom miljömålen. Området är nationellt prioriterat inte minst ur ett beredskapsperspektiv samt regeringens uppdrag kring en Livsmedelsstrategi 2.0. Den reviderade regionala livsmedelsstrategin för Västernorrland är politiskt förankrad och ses som en viktig del i vårt regionala utvecklingsarbete. Livsmedel är även utpekat som ett utvecklingsområde i vår regionala innovationsstrategi.

Projektägare: Länsstyrelsen Västernorrland
Projektslut: 2026-09-30
Budget: 4,4 miljoner kronor
Kontakt: Mirjam Åkerström, 0611-349000

Kategori

Generell företagsutveckling och besöksnäring, Nya livsmedel

Plats