• Till innehåll på sidan
Landsbygdsnätverket
Meny 
  • Hållbara gröna näringar
  • Hållbara blå näringar
  • AKIS och EIP-Agri
  • Landsbygdsutveckling och Leader
  • Nyheter och artiklar
  • Nyhetsbrev
  • Kommande aktiviteter
  • Livesändningar och webbinarier
  • Podden Landet
  • Landsbygds­kommunikatörerna
  • Kampanjer
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Kontakta oss
  1. Hem
  2. Nyheter och artiklar
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyheter och artiklar

Filtrera artiklar

Kategori

  • Beredskap2
  • Digitalisering1
  • Finansiering och EU-stöd1
  • Fiske och vattenbruk2
  • Företagande5
  • Handel och marknad18
  • Infrastruktur1
  • Innovation och utveckling5
  • Jordbruk2
  • Klimat och miljö4
  • Kommunikation1
  • Kultur1
  • Landsbygdsutveckling1
  • Mat och livsmedel9
  • Politik och program1
  • Samhällsplanering1
  • Skog och skogsbruk1
  • Trädgårdsnäring1
  • Turism och besöksnäring1

Område

  • Hållbara blå näringar2
  • Hållbara gröna näringar3

Typ

  • EIP-projekt7
  • Poddavsnitt5

Senast ändrad

  • Senaste året4
  • Mer än ett år sedan14
  • Utrymme finns för grossister som vill stötta svensk mat på restaurang

    Hannah Wendin, du har tagit fram rapporten Grossisternas roll för svenska råvaror på privata restauranger. Vilken betydelse har grossisterna för att öka andelen svenska råvaror på privata restauranger? Vilka utmaningar brottas de med? Och hur ser de på sin egen roll?

    2022-07-06
  • #146 Gammalt blir nytt - hållbart mode i framkant

    Kan kläder göras av vilket material som helst? Och vilken skillnad gör nya material och nya innovationer i en av världens mest förorenade branscher? Modeindustrin står idag för runt 10 procent av de globala utsläppen av växthusgaser och bidrar även till en lång rad miljöproblem. Men samtidigt ligger Sverige i framkant med nya innovationer.

    2022-07-06
  • B2B2C - ny digital plattform ökar tillgängligheten av regionala livsmedel

    Innovationsprojektet B2B2C - Business to business to consumer - ska via en ny digital plattform göra det lättare för konsumenterna att hitta regionala livsmedel. Samtidigt ska plattformen göra det möjligt för producenterna att nå fler kunder och öka sina volymer.

    2020-12-01
  • Nya affärsmodeller för kolinlagring

    Lantbrukaren ska få betalt för sin kolinlagring. Projektet utvecklar en plattform för att bidra till att lösa klimatkrisen och öka lönsamhet i svenskt jordbruk.

    2020-11-01
  • Innovativ idé i exjobb ledde snabbt till marknaden

    Två studenter utvecklade en mobil anläggning för att separera den fasta delen i kogödsel till strö. Att göra ett koncept med en mobil separering är innovativt.

    2020-05-18
  • Introducera svensk sötpotatis på marknaden

    Det är stort intresse för nya grödor i Sverige. Projektet syftar till att skapa ett säkert system för att introducera svensk sötpotatis och andra nya grödor i Sverige.

    2020-05-18
  • #93 Sätt oss på kartan - om platsmarknadsföring

    Ishotellet i Jukkasjärvi, Surfbukten i Östersund och Halifornia i Varberg. Tre exempel där man lyckats göra sin bygd känd. På dessa ställen har man jobbat med det som kallas placebranding eller platsmarknadsföring. Det går ut på att stärka en plats för att locka fler invånare, investeringar och etablering.

    2019-09-25
  • #82 REKO-ringar på vattnet - om relationsmat

    Intresset för Reko-ringar går som en våg över hela landet. En kvarts miljon människor är med i grupperna och i Sjuhärad har den första svenska utvärderingen gjorts. Landet pratar med projektledaren bakom rapporten och träffar två producenter som berättar om hur det fungerar dem.

    2019-04-24
« Föregående
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Kommande aktiviteter
  • Webbinarier
  • Podden Landet
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram