Landsbygdsnätverket
Två bilder. Kor i en hage som går igenom en sensor. Klot med olika miljöer runtom.

Medlemmarna: Därför sprider vi Goda nyheter

Kampanjen #Goda_nyheter_för_alla handlar om att Landsbygdsnätverkets medlemmar tillsammans når personer som inte känner till de nyttor som EU-pengarna bidrar till.

Många medlemmar har tagit chansen att sprida i kampanjen på olika sätt. Som medlem finns det flera möjligheter att vara med, som att använda hashtagen i sociala medier, sprida den annimerade filmen eller göra egna bilder utifrån olika mallar.

Lantbruarnas Riksförbund, LRF, är en av medlemmarna som är med i kampanjen.

"En självklarhet att sprida" 

– Det är en självklarhet att vi är med och sprider dessa budskap så att så många som möjligt får ta del av de spännande resultat som finns. Om vi är många som sprider kampanjen når den ut till fler och vi kan nå målet är att ”alla” ska se vilken nytta EU-pengarna gör för hela samhället oavsett vart vi bor och verkar, säger kommunikationschef Sofia Lindblad.

Ingela Grahn, kommunikatör på Jordbruksverket, berättar att kampanjen blir ett sätt att nå ut till en större grupp.

– Vi har ett tydligt krav från EU att kommunicera vad stöden gör för nytta – för stödmottagare, medborgare, ja samhället i stort. Kampanjen Goda Nyheter är en sådan positiv möjlighet att göra just detta, säger hon.

"Landsbygdernas idéer i fokus"

Leader Bohuslän har även lyft egna projekt i kampanjen som ett sätt att nå ut till fler med projektens effekter.

– Genom att utgå från en och samma kampanj kan vi fokusera på idéerna i sig och sudda ut detaljer som gör det svårt för läsaren att hänga med. Landsbygdens idéer i fokus – oavsett från vilken sektor, vilket stöd eller helt andra förutsättningar. Huvudsaken är att visa på engagemanget som finns och spirar på landsbygden för att inspirera fler till att våga satsa, säger Julia Källestedt, projektledare och handläggare på Leader Bohuslän.

Vill du vara med i kampanjen?

Läs mer om hur du gör i länken nedan:

Goda nyheter - Jag vill vara med i kampanjen

Publicerades