Förskola, Grundskola • Västernorrlands län
Vad händer om det är elavbrott och matleveranserna uteblir? Att involvera elever i beredskapsarbetet skapar trygghet och ger pedagogiska mervärden.
Med skollunchen som utgångspunkt genomförde måltidsverksamhet och skolan en beredskapsövning tillsammans. Lärandet stod i centrum och eleverna fick en aktiv roll i genomförandet av övningen.
I kommunen pågick förberedelser inför Beredskapsveckan. En av rektorerna i kommunen tog initiativ och frågade om vi inte kunde ha en gemensam övning. Tillsammans lade vi en plan för två skolor, en lågstadieskola årskurs F-3 med 150 elever och en mellanstadieskola årskurs 4-6 med 200 elever deltog i övningen. På mellanstadieskolan fick en klass i årskurs 5 vara med och ta extra ansvar. Personal som har vana vid friluftsaktivteter fanns med och stöttade klassen. På lågstadieskolan tog personalen huvudansvaret men elever i en klass i årskurs 2 fick ett extra ansvar.
Scenariot var utebliven matleverans, vatten- och elbortfall. Utgångspunkten var att använda de livsmedel som fanns hemma i kyl och frys. Under övningen lagades mat utomhus vid befintlig grillplats och med hjälp av stora grillar.
Några saker var förberedda innan övningen, exempelvis:
Övningen genomfördes i samverkan mellan olika funktioner inom skolan, måltidsverksamheten, teknisk sevice, beredskap och kommunikation.
Det blev en intensiv förmiddag på skolan, inte minst för eleverna i årskurs 5 som på morgonen fick veta att strömmen gått och att de skulle få vara med och förbereda och laga lunch utomhus, till sig själva och sina skolkamrater.
Elever fanns med i alla moment. Från att tillsammans med rektor gå runt i klassrum och berätta om läget, till att fundera över vad som behövde göras under dagen. De fick sedan ta ansvar för att beställa hem ved, hämta vatten i dunkar från närliggande förskola, samt vara med och förbereda, laga (grilla) och servera maten utomhus. Samt hjälpa till att bära tillbaka all utrustning som använts.
Lunchserveringen gick bra och alla på de berörda skolorna fick ett mål mat. Det blev också tillfälle att fundera på vad som händer om det inte finns el och vatten och att det inte kommer leveranser av mat utifrån.
Samverkan mellan måltidsverksamhet och skola är viktig. Det var lärorikt för alla involverade att öva tillsammans och också ett tillfälle att använda skolmåltiden pedagogiskt. Det är en trygghet för eleverna att tillsammans med vuxna kunna vara med och lösa problem.
Vi hade tur med vädret vilket annars hade kunnat ställa till stora problem. Regnet kom precis när vi började plocka undan efter lunchen.
Det blev en lyckad övning som uppskattades inte minst av eleverna i årskurs 5, som tyckte att det var ovant men spännande, och bra att få träna på hur man ska göra om det blir kris.
Det är viktigt att öva tillsammans. Det skapar ett lugn hos alla berörda, både elever och personal, genom att vi tränar inför olika scenarion i förväg.
Rent praktiskt var en lärdom att exempelvis tända grillar tidigare, för att bli klara fortare med lunchen.
Vi hoppas kunna genomföra denna typ av övning årligen, där elever i årskurs 5 får extra ansvar.
I Härnösandsnytt för unga finns en film där man ser elevernas arbete under beredskapsövningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (länken öppnas i nytt fönster).
Kostavdelningen
Härnösands kommun
Ulrika Olsson,
enhetschef
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.