Grundskola • Jönköpings län
Elever vet vad elever gillar. Därför är matrådet med och provar ut nya maträtter och sätter sin stämpel ”Approved by Matrådet” på sådant de godkänner. Hittills har fiskrätter varit i fokus – och nu äter eleverna mer fisk.
Vi ville öka elevinvolveringen, bland annat för att fler elever ska välja att äta i skolrestaurangen varje dag. Vi vill att eleverna ska känna ett ägandeskap och på ett konkret sätt vara med och påverka maten som serveras.
På Ljungarumsskolan har vi numera ett uppdelat matråd, med en grupp för låg- och mellanstadiet och en grupp för högstadiet. Både vi och eleverna vinner på uppdelningen, den gör det enklare för alla att våga prata och komma till tals. Det är ett 20-tal elever i varje grupp, så vi har cirka 40 elever i matrådet för en skola med runt 900 elever – då får vi mycket åsikter.
För att ge eleverna större inflytande över menyn får matrådet vara med och ge feedback och sedan prova ut rätter. Hittills har matrådet varit med och godkänt tre fiskrätter. Vi lyssnade in eleverna och fick med oss att många vill ha tuffare smaker, smakrikt och gärna asiatiskt. Fisken ska helst inte smaka så mycket fisk och den ska vara krispig – inte i sås. Köket tog utifrån elevernas synpunkter fram fem förslag på fiskrätter och bjöd in matrådet till provsmakning. Tre av dem blev godkända och serveras nu på Ljungarumsskolan – och när de gör det syns stämpeln Approved by Matrådet i menyn.
Eleverna har via matrådet också fått ansvar för att dekorera skolrestaurangen vid olika högtider och temadagar under året.
Eleverna har mycket bra tankar att ge oss – som gör att helheten i skolrestaurangen blir bättre. Vi upplever att eleverna är nöjdare nu än tidigare. Det går åt mer fisk och första gångerna tog fisken till och med slut när vi serverade dessa nya rätter. Det är positivt.
Tidigare var det svårt att hitta tider till matrådssamlingar och det fanns en osäkerhet hos läraren i klassrummet när en elev sa att hen skulle lämna lektionen och gå på matråd. Numera är matrådssamlingarna inlagda i skolans schemasystem, så den undervisande läraren kan se om det finns elever som ska gå på matråd under lektionen.
Framöver ska matrådet ska ha en provning med vegetariska rätter samt hjälpa till att på helhetsnivå se över skolans meny. Matrådsarbetet ska fortsätta att utvecklas och fler rätter ska vara ”Approved by Matrådet”.
Kostorganisationen, Jönköpings kommun
Christoffer Johansson-Sinkkonen, måltidsutvecklare, och Ted Kragner, lärarrepresentant i Matrådet
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.