Förskola, Grundskola, Gymnasium, Verksamhetsövergripande • Skåne län
Tre nya intygsmallar för specialkoster skapar tydlighet och likvärdighet för eleverna. Alla förskole- och skolkök har nu en naturlig kontakt med elevhälsa och rektor eftersom intygen om specialkost kommer via de funktionerna.
Många intyg med anpassad matsedel har gjort att köken fått lägga mycket fokus på att tillaga många olika rätter utifrån individuella behov/önskemål.
Vi har arbetat fram tre olika intygsmallar:
Vi är en Födoämnesallergigrupp bestående av:
Gruppen har funnits sedan början av 2000-talet.
Alla cirka 70 förskole- och skolkök har en naturlig kontakt med elevhälsan och rektorer vad gäller alla specialkoster och anpassade måltider, eftersom alla intyg går via dessa.
Allt tar tid. Barnläkare som inte tillhör Regionen skriver egna intyg. Vi kan inte neka någon specialkost men informerar vårdnadshavare om vikten av att ha tydliga intyg och hänvisar till barnkliniken.
För förskolebarn har vi ingen naturlig samtalspart som vi har med elevhälsan. Förr hade vi med representant från BVC men i och med centralisering och ingen samordnare har denna tyvärr försvunnit.
Vi inventerar specialkosterna vartannat år. Efter att vi införde nya rutiner för laktos-kosten har andelen mjölkfri kost och laktosfri kost minskat till förmån för laktosreducerad kost, vilken är betydligt mindre belastande för köken. Mjölk-dieterna ligger konstant på cirka 3,6 procent. Mjölkfri och laktosfri har minskat från 3,24 procent till 1,1 procent, samtidigt som laktosintolerans ökat från 0,33 till 2,57 procent.
Elever med anpassad matsedel testar fler rätter än tidigare, då de uppmuntras att även ta mat från den vanliga buffén. Dock ökar fortfarande dessa intyg och 10 procent av eleverna med anpassad måltid kommer ändå alltid att behöva individuellt anpassad matsedel.
Vi fortsätter jobba i födoämnesgruppen över gränserna. Tar upp och till oss nya rön inom ämnet för att utveckla arbetet med säkra måltider för barn och elever med specialkoster. En utmaning just nu är att jobba med måltidssituationen och matsalsmiljön, i synnerhet för elever med anpassad måltid. Här krävs ett större samarbete med den pedagogiska personalen samt tankar på hur man kan anpassa restaurangen för lugnare miljö.
Det samarbete som vi har med elevhälsan och regionen är oerhört viktigt för att skapa förståelse, säkerhet och trygghet. Vi går alla ut med samma budskap mot barn och elever, vårdnadshavare, pedagoger och rektorer.
Kristianstads kommun, Gemensam service Måltid
Nina Schack, kostekonom
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.