Grundskola • Stockholms län
Genom ExplorEat får eleverna utforska nya smaker och lära sig mer om olika råvaror. Då uppskattas maten mer när den serveras i skolrestaurangen.
Att göra eleverna till utforskare och medskapare av en hållbar, hälsosam, elevtestad och elevgodkänd meny och genom det skapa en nyfikenhet och förståelse för hur de kan vara med och påverkar både sin vardag, framtid och omvärld.
Vi behövde göra något för att ändra elevernas attityd till och förståelse för måltiden, både hur de påverkas av den vad de kan påverka med den. För att få våra matgäster att acceptera och äta hälsosam mat med lågt klimatavtryck måste de förstå varför vi serverar sådan mat och hur det gynnar dem. Vi såg praktiska moment som en nyckel till lärande. Vi ville skapa en lustfylld aktivitet utanför skollunchen, men kopplad till skolmåltiden, pedagogik och Agenda 2030. Vi ville också locka fram nyfikenhet med hjälp av mystik, tävlingsinslag och eget skapande.
Det resulterade i att vi byggde upp en matlabyrint med fyra stationer, där eleverna får använda alla sinnen för att utforska en hemlig råvara, utifrån Saperemetoden. Med skräckblandad förtjusning har elever bekantat sig närmare med olika livsmedel samt tagit reda på vad som gör dem hållbara och hälsosamma. Därefter har eleverna fått prova sig fram för att omvandla råvarorna till goda, elevgodkända och fungerande rätter att servera i matsalen. De har blivit ExplorEat-stämplade, helt enkelt.
I vissa fall har eleverna även fått träffa lokala livsmedelsproducenter som berättat om sin produktion och delat ut smakprover som eleverna kan provlaga med hemma. I andra fall har arbetet kopplats till skolans internationaliseringsarbete, ämnesöverskridande arbete eller annat temaarbete och ExplorEat har blivit ett återkommande och uppskattat inslag i undervisningen.
Vallentuna kommun är en av utvecklingsmiljöerna i det nationella projektet Ett nytt recept för skolmåltider.
Matlabyrinten och tillhörande lektioner fungerade jättebra som motivation för att komma igång med arbetet. Eleverna blev otroligt engagerade och alla vågade smaka den hemliga råvaran. På frågan om de hade vågat smaka om samma sak bara hade serverats en dag i matsalen så var svaret ett tydligt: nej.
Förutom ökad förståelse för hållbarhet och hälsa, samt skolmåltidens uppdrag och riktlinjer, har eleverna uppskattat möjligheten att kunna påverka sin vardag genom ExplorEat. Den samverkan som skapats mellan skolkök, pedagogik och elever har blivit ett hela-skolan-arbete där elever och vuxna får lära av varandra.
När vi har spridit konceptet ExplorEat till andra skolor har matlabyrinten ibland lyfts ut som en enskild aktivitet. Vi ser att labyrinten behöver vara en del av en helhet, så att eleverna lär sig om hälsosam och hållbar mat samt får en förståelse för skolmåltidens värde och syfte. Labyrinten ska vara ett startskott för att väcka elevernas intresse men behöver sedan leda vidare till efterföljande lektioner där teori kopplas ihop med verklighet. Eleverna har själva uttryckt: ”kan vi inte alltid arbeta så här?”.
Det är också viktigt att hela, eller i alla fall flera delar av, skolan involveras i arbetet och inte bara några eldsjälar. Detta för att arbetet ska bli långsiktigt genomförbart och skapa de effekter som identifierats som nödvändiga eller önskvärda.
ExplorEat är en modell för elevdelaktighet och stödjer lärandet om hälsosam och hållbar mat. Används den på rätt sätt är eleverna med och påverkar skollunchmenyn med kunskaper de lärt sig på lektionerna. Den är uppskattad av eleverna, bidrar till ett lustfyllt lärande och kopplar ihop teori med praktik och verklighet. Skolorna behöver stöd för att komma igång och genomföra arbetet och metoden behöver marknadsföras hos rektorer, skolpersonal och kökspersonal för att väcka intresse och förståelse för hur den kan bidra till även skolans uppdrag.
Inom projektet Ett nytt recept har vi även skapat en prototyp som vi kallar Skolguide. Det är en metod med en steg-för-steg manual och exempel på lektioner, aktiviteter, målsättningar och utvärderingar man kan använda sig av, beroende på vilka utmaningar man vill lösa eller effekter man vill se. Den ska bidra till att väcka intresse för att använda skolmåltiden som ett pedagogiskt verktyg i skolan.
Vi hoppas på att få testa ExplorEat i fler verksamheter för att kunna göra metoden och materialet så lättillgängligt som möjligt.
Ta del av arbetet via ExplorEat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Läs ett reportage om ExplorEat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hos Livsmedelsverket.
Charlotte Müntzing, kostchef
Anna Nyqvist, hemkunskapslärare och lokal projektledare för Ett nytt recept för skolmåltider
Vallentuna kommun
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.