Förskola • Skåne län
Kan en förskola klara sig med bara räddade frukter och grönsaker? Svaret är ja! Dessutom blir arbetet i köket mer spännande när menyn sätts efter hur veckans leverans av grönt ser ut.
Vårt mål med projektet var att se om det fungerar att alltid jobba som under projekttiden – går det att klara förskolans hela behov av frukt och grönt genom att använda enbart räddade råvaror?
Vi kockar brinner för klimatfrågor och vill på alla sätt minska matsvinnet, i alla led. Förskolans luncher är i huvudsak vegetariska serveringar.
Vi fick möjlighet att delta i projektet Goda lokala livsmedelssamarbeten. Genom projektet fick förskolans kök handla sekunda frukt och grönt från en restaurang, som i sin tur köpt varorna till nedsatt pris från en grossist. 40-60 kilo frukt och grönt kom till förskolan med cykelbud en gång i veckan. Detta för att inte skapa mer transporter på grund av projektet.
När vi fick en leverans gick vi igenom den direkt och grovsorterade för att se vad som klarar av att lagras, vad som behöver ansas och tas om hand omgående eller kanske tillagas. Varje leverans var en överraskning, vi visste inte i förväg vad den skulle innehålla för frukt och grönt. När vi fick en leverans planerade vi också förskolans meny.
Innan projektet startade hade vi dialog och ett kunskapsutbyte kring hur mycket förskolan gör av med och ungefär vilka kvantiteter av frukt och grönt som var aktuella. Ibland hade vi sms-kontakt med leverantören om det var något speciellt.
Det går att klara sig enbart på frukt och grönt som räddas. Det kräver flexibilitet och det går inte att ha en fast meny. Arbetssättet ställer högre krav på oss kockar att vara kreativa och det är väldigt inspirerande att arbeta så här.
Det är fördelaktigt ekonomiskt att köpa sekunda frukt och grönt. Under den här tiden har vi inte behövt komplettera med så mycket andra grönsaker. För vissa planerade maträtter har vi för säkerhets skull kompletterat med ordinarie inköp av grönsaker.
För matgästerna har det på lunchen inte varit så stor skillnad under projektet, jämfört med tidigare. Vi brukar servera mycket frukt och grönt. Kanske har barnen märkt större skillnad på fruktstunderna, då det ibland blivit bara äpple och ibland bara bananer, beroende på vad vi har fått tillgång till.
Att frukten har skönhetsfläckar har lett till att vi fått kämpa lite med barn och personal, som tidigare inte är vana vid att frukt ser ut så.
Upphandlingsavdelningen undersöker hur det är möjligt att göra upphandlingar inom detta område framåt. Vi vill gärna fortsätta arbeta med att ta hand om frukt och grönt med skönhetsfläckar och mindre skador. Det känns meningsfullt att ta hand om svinn. Det gör också arbetet mer spännande och kreativt när vi får sätta menyn efter vad som levereras just denna vecka.
För att få full pedagogisk effekt vore det intressant att kunna involvera barnen mer, exempelvis genom samarbete med en livsmedelsbutik i någon form.
För att ta hand om svinn i större skala vore det intressant att samarbeta mer med grossister.
Louise Larsson, kock på Svansjöns förskola
Malmö stad
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.