På Hamiltons förskola i Helsingborg är odling en viktig del i det pedagogiska arbetet. Barnen får utforska och lära sig nya smaker av det som odlingen ger och som de tillagar tillsammans.
Denna artikel publicerades första gången i april 2019 men den är uppdaterad med ny information i augusti 2020.
– Det är naturligt för mig att vi ska odla och prata med barnen om det, säger Miljana Vulovic, måltidspedagog och kock på Hamiltons förskola i Helsingborg. Hon har i många år arbetat med att laga mat i säsong och att göra barnen delaktiga.
En viktig del i det pedagogiska arbetet är förskolans trädgård med den gemensamma odlingen. Där utforskar barnen matens ursprung tillsammans med pedagogerna genom att lukta, smaka, känna, fundera högt och experimentera. Vad händer med plantorna om man inte vattnar dem, vad kommer fröet att omvandlas till, varifrån kommer mjöl?
– Det är viktigt att stanna upp och lyssna på barnens reflektioner. De är viktiga i processen för att lära sig om matens ursprung och att känna empati för växter och naturens kretslopp, säger Miljana.
Miljanas engagemang för hållbarhetsfrågor har hon med sig från sin uppväxt.
– Vi lärde oss att ta tillvara på maten, vi var med och gjorde allt som de vuxna gjorde. Vi planterade, skördade, förberedde och bakade. Vi lagade mat efter säsong och det har jag med mig till maten och måltidspedagogiken på förskolan, säger Miljana.
På förskolan serveras i huvudsak mat från växtriket och i säsong. Kött eller kyckling serveras ungefär en gång i månaden. Från odlingen hämtar Miljana bland annat grönkål, pak-choi, mangold, pumpa, bönor, squash och rödbeta. Grönsaker som barnen varit delaktiga i att så, vattna och skörda. Miljana som är både kock och måltidspedagog arbetar praktiskt med barnen.
Miljanas arbete och engagemang för frågor om hållbar mat och måltidspedagogik har lett till att hon i dag även arbetar för att inspirera och hjälpa andra verksamheter i Helsingborgs stad kring deras arbete med klimatsmart mat.
– Många är nyfikna och blir inspirerade av vårt arbete men de tror att det är dyrt och drar sig för att börja av den anledningen, berättar Miljana.
Enligt Miljana är styrkan med en odling att alla kan vara med oavsett om man är pedagog, kock, chef, förälder eller barn. Det är viktigt att kittla allas nyfikenhet, men det görs på olika sätt.
– Och man behöver inget växthus för att lyckas med sin odling, det går bra att så direkt på friland. Men på vintern kan det vara bra med en lampa för odling inomhus, säger Miljana.
Ändra inte allt på en gång är Miljanas tips, utan ta små steg framåt och ge det kärlek.
Under vintertid när uteodlingen ligger på vänt experimenteras det med odlingar inne istället. Exempelvis med ärtskott. Eftersom barnen är med i hela processen från att så till att skörda och tillaga vågar de också smaka på slutprodukten. Senast en ärtskottspesto som de mixade ihop tillsammans.
Sedan ett par år tillbaka samarbetar förskolan med en forskningsgrupp (NordGen) från Alnarp i Skåne om sädesslag. Hittills har de odlat olika sädesslag som de skördat, malt till mjöl och bakat bröd på. Nu fortsätter de med att utforska gråärtan.
– Det är det roligaste, att låta barnen skapa goda relationer till råvarorna. För då kan den positiva känslan följa barnen hela livet. En dag ska barnen ta över och vårda vår planet. Det är deras framtid, säger Miljana.
Samarbetet med Nordgen har resulterat i ett odlingskit för förskolor att utforska de fyra vanligaste sädesslagen. Kittet fungerar att använda i ett fönster. Lyckas man med odlingen ger det utsäde till nästa år och blir ett självförsörjande system.
Tillsammans med förskolan John Blund, två gymnasieskolor och ett fritids har Hamiltons förskola också ingått i ett pilotprojekt med hydroponisk odling (odlingen sker i näringsberikat vatten, det vill säga utan jord). Helsingborgs stad och föreningen Hemmaodlat har stått för utbildning och utrustning. Under hösten och vintern har det experimenterats med kryddor, grönkål, solros och sallad i odlingen som barnen har varit med och skött.
– Odlingen kan vi ha i matsalen och jag kan skörda sallad och kryddor till dagens lunch tillsammans med barnen, berättar Miljana. Tillsammans kan vi också utforska smaker och konsistenser och skapa förståelse för var maten vi äter kommer ifrån, som hur solroskärnor blir till.
Under våren, som på grund av Coronapandemin varit lite speciell, har Hamiltons förskola även börjat utforska parkmiljöerna runt förskolan och fler vilda växter.
– Vi har arbetat mer med att ta vara på det som finns i naturen som löktrav, kirskål, tusensköna, maskros och nässlor, som barnen efter att ha gjort nässelvatten, inte tyckte var så farliga berättar Miljana.
Utomhusodlingen utvecklas i år med ”tre systrar”, det är majs, bönor och zucchini som tillsammans hjälper varandra att skapa en god miljö för att växa och utvecklas. Majsens stam är ett perfekt klätterstöd för bönorna, bönorna bidrar med kväve till jorden och zucchini som växer lågt skapar ett skydd för marken.
Mer information
I Helsingborgs stad pågår projektet SmartMat Hbg för att göra skolmaten mer hållbar.
Webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
På MATtankens samlingssida över klimatsmarta recept finns en länk till den receptsamling som Helsingborgs stad håller på att bygga upp.
Filmklipp, odlingsprojekt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Hamiltons förskolan, Helsingborgs stad.
Filmklipp, barn och matlagning: Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. om Miljana Vulovic och Hamiltons förskola från Helsingborgs stad.
Kontakt
Miljana Vulovic, kock och måltidspedagog Hamiltons förskola, Helsingborg
miljana.vulovic2@helsingborg.se
Instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Läs mer
Länk till samlingssidan: Många vinster med odling i förskola och skola.
Senast uppdaterad