• Till innehåll på sidan
Landsbygdsnätverket
Meny 
  • Hållbara gröna näringar
  • Hållbara blå näringar
  • AKIS och EIP-Agri
  • Landsbygdsutveckling och Leader
  • Nyheter och artiklar
  • Nyhetsbrev
  • Kommande aktiviteter
  • Livesändningar och webbinarier
  • Podden Landet
  • Landsbygds­kommunikatörerna
  • Kampanjer
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Kontakta oss
  1. Hem
  2. Nyheter och artiklar
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyheter och artiklar

Filtrera artiklar

Kategori

  • Beredskap1
  • Finansiering och EU-stöd1
  • Fiske och vattenbruk2
  • Företagande2
  • Handel och marknad1
  • Idrott och hälsa2
  • Innovation och utveckling2
  • Jordbruk2
  • Klimat och miljö1
  • Kultur1
  • Landsbygdsutveckling6
  • Leader5
  • Mat och livsmedel1
  • Politik och program1
  • Rennäring1
  • Trädgårdsnäring1
  • Turism och besöksnäring16
  • Växtodling2

Område

  • AKIS och EIP-Agri1
  • Hållbara gröna näringar2
  • Landsbygdsutveckling och Leader6

Typ

  • Poddavsnitt5

Senast ändrad

  • Senaste månaden1
  • Senaste året5
  • Mer än ett år sedan11
  • ”Vi har räddat skog – och gjort något av den”

    Att förvandla en traditionell turistanläggning till ett designhotell i trädtopparna är en minst sagt djärv satsning. Men makarna Lindvall i Harads hittade rätt samarbetspartners och rätt kunder och idag är det runt 20 familjer som livnär sig på Tree Hotel och dess kringverksamheter.

    2021-05-20
  • #93 Sätt oss på kartan - om platsmarknadsföring

    Ishotellet i Jukkasjärvi, Surfbukten i Östersund och Halifornia i Varberg. Tre exempel där man lyckats göra sin bygd känd. På dessa ställen har man jobbat med det som kallas placebranding eller platsmarknadsföring. Det går ut på att stärka en plats för att locka fler invånare, investeringar och etablering.

    2019-09-25
  • #55 Ett med naturturismen - om hur du kan bli del av utvecklingen

    I Landet har vi pratat om naturturismens framgång tidigare. Nu fördjupar sig podden i vad den växande naturturism kan göra för den lokala ekonomin. Hur kan markägare, stugägare, lantbrukare, matbutiken eller andra landsbygdsföretagare bli en del av naturturismens utveckling? Vad kan lokalbefolkningen göra och vad har de att vinna på att hjälpa den på traven?

    2018-04-12
  • #54 Fisketurism & sportfiske kan skapa tillväxt och jobb - vad står i vägen?

    Förutsättningarna finns, minst sagt. Hundratusen inlandsjöar, tiotusentals mil vattendrag och många långa kuststräckor. Vatten med attraktiva fiskarter och miljöer som lockar fiskare från när och fjärran. Här skulle fisketurismen och sportfisket kunna stå för ett stort samhällsekonomiskt värde genom tillskapandet av tillväxt, jobb och en positiv utveckling för landsbygden – men vad står i vägen?

    2018-04-05
  • #38 Turismens gröna guld har växtvärk - om naturturism

    Svensk besöksnäring och naturturism växer så det knakar och skapar runt 400 nya jobb varje månad. Nio av tio som reser till Sverige gör det med naturen i tankarna. Näringen bidrar med skatt, export och sysselsättning och får en allt större betydelse för utvecklingen av såväl landsbygder som städer. Samtidigt är detta en ung bransch där många delar måste utvecklas för att nå en hållbar potential

    2017-08-24
  • #21 Naturturism – Sveriges nya basnäring?

    Sedan 2010 har turismnäringen i Sverige vuxit med 25 miljoner kronor varje dag. Den har skapat 358 nya jobb varje månad. Naturturismen är den gren som växer snabbast. Så är naturturismen Sveriges nya basnäring? Och vad betyder det här för den svenska landsbygden? Hör Leif Öster, styrelseledamot i Ekoturismföreningen och Daniel Melin, fiskerienheten Jordbruksverket berätta mer om ett fenomen som bara växer.

    2016-12-07
« Föregående
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Kommande aktiviteter
  • Webbinarier
  • Podden Landet
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram