• Till innehåll på sidan
Landsbygdsnätverket
Meny 
  • Hållbara gröna näringar
  • Hållbara blå näringar
  • AKIS och EIP-Agri
  • Landsbygdsutveckling och Leader
  • Nyheter och artiklar
  • Nyhetsbrev
  • Kommande aktiviteter
  • Livesändningar och webbinarier
  • Podden Landet
  • Landsbygds­kommunikatörerna
  • Kampanjer
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Kontakta oss
  1. Hem
  2. Nyheter och artiklar
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyheter och artiklar

Filtrera artiklar

Kategori

  • Beredskap12
  • Digitalisering22
  • Djur19
  • Energi5
  • Finansiering och EU-stöd12
  • Fiske och vattenbruk87
  • Forskning17
  • Företagande51
  • Handel och marknad14
  • Idrott och hälsa5
  • Infrastruktur1
  • Innovation och utveckling122
  • Integration18
  • Jordbruk42
  • Jämställdhet och inkludering10
  • Klimat och miljö120
  • Kommunikation7
  • Kompetensförsörjning38
  • Kultur28
  • Landsbygdsutveckling75
  • Leader54
  • Mat och livsmedel85
  • Politik och program34
  • Rennäring4
  • Samhällsplanering3
  • Service20
  • Sjukvård och äldreomsorg1
  • Skog och skogsbruk1
  • Skola och utbildning5
  • Trädgårdsnäring16
  • Turism och besöksnäring11
  • Unga50
  • Växtodling12

Område

  • AKIS och EIP-Agri62
  • Gröna kluster24
  • Hållbara blå näringar41
  • Hållbara gröna näringar97
  • Landsbygdsutveckling och Leader57

Typ

  • EIP-projekt65
  • Poddavsnitt183

Senast ändrad

  • Mer än ett år sedan605
  • Ökad djurvälfärd med flyttbara gårdsslakterier

    Nyckelfärdiga moduler för lammslakt kan minska djurtransporterna och förbättra djurvälfärden. Något som blir verklighet tack vare ett innovationsprojekt. Ökade möjligheter till hög produktkvalitet och kundanpassning vid direktförsäljning bidrar till stärkt lönsamhet och intresse för lammköttsproduktion.

    2023-01-03
  • #155 Geografiska matvarumärken - smaken av framgång

    Visste du att lukt och smak är våra äldsta sinnen? På dem vi bygger våra minnen och känslor. Geografiska matvarumärken är matvaror som förknippas med olika platser. Som Västerbottenost, Hönökaka, Kalix löjrom och Hernö gin. Närproducerade livsmedel blir allt mer populära. Och de är en outnyttjad potential för Sveriges olika landskap. Men hur kan vi arbeta för att utveckla fler svenska, regionala matvarumärken?

    2022-12-14
  • #SvenskOstPåPizzan – en kampanj nära dig!

    Konsumenter är i viss mån medvetna om råvarornas ursprung när de går på restaurang, det gäller i första hand för kött. Förutom för dessertostarna har medvetenheten om ostens ursprung på restauranger fram till nu varit låg – men kanske är en attitydförändring på gång? Det var i alla fall känslan efter vårens Ostfestival och Landsbygdsnätverket drar nu igång kampanjen #SvenskOstPåPizzan.

    2022-12-12
  • Många vill betala mer för svensk ost på pizzan

    Många svenska konsumenter är beredda att betala extra för att få svensk ost på sin pizza. Det visar en kundundersökning som Landsbygdsnätverket har genomfört. För att få mer ljus på frågan startar nu en kampanj inför internationella pizzadagen som infaller på nyårsdagen.

    2022-12-05
  • # 154 Sjömat som julmat – gamla traditioner och framtida frestelser

    Att äta julbord är en gammal tradition. Och vad vi upplever som julklassiker har så klart ändrats genom historien. Så hur är det med mat från hav och sjöar. Varför äter vi inte lika mycket fisk till jul som vi gjorde förr? Eller är det så att sjömaten faktiskt är på väg tillbaka. Skulle gädda, brax och blåmusslor - eller varför inte sjöpungsbullar, kunna bli framtidens måsten som julmat?

    2022-12-01
  • I Näshulta tar alla ansvar för utvecklingen

    Att ta vara på bygdens drivkrafter och att hjälpas åt för bygdens bästa. Det har länge varit Näshultas melodi. Här är företagen en drivande kraft i utvecklingen och när problem kommer upp hjälper de boende till.

    2022-11-28
  • #153 Fler svenska råvaror på restaurang – det här visste du inte om grossisternas roll

    De är mellanhanden som vi matkonsumenter inte alltid tänker på: grossisterna. De som köper in råvaror från livsmedelsproducenter och säljer vidare till restaurang och café. En viktig länk i kedjan från jord till bord. Men hur fungerar egentligen det svenska grossistledet? Kan stora och små grossister komplettera varandra? Och vad behövs för att fler svenska råvaror ska nå ut på tallriken?

    2022-11-23
  • #152 Svenska landsbygder som motor för sociala innovationer – när helt nya idéer gör skillnad

    För samhället i stort, och speciellt för landsbygderna, kan sociala innovationer spela en stor roll. En social innovation kan vara en idé i en lokal förening, ett företag eller en kommun som löser ett konkret samhällsproblem. Så vilken nytta har vi av dem och hur kan man finansiera en idé som i första hand inte är till för att generera vinst?

    2022-11-16
  • Många lantbruksföretag arbetar med innovation

    En enkätstudie visar att en tredjedel av jordbruksföretagen arbetar aktivt med innovation, jämfört med nästan hälften av företag i andra sektorer. Starkast samband med innovationsförmåga hos jordbruksföretag fanns hos exporterande företag, företag där ägaren eller någon i personalen har eftergymnasial utbildning, samt företag med tillgång till ny kunskap från forskning, försök och konsulttjänster.

    2022-11-08
  • Hallå där, Gaëlle Leduc

    Du är anställd som doktorand på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och har skrivit en doktorsavhandling om vad som påverkar lantbrukares val av produktionssystem och drivkrafter för ekologiska metoder. Vad arbetar du med nu?

    2022-11-04
« Föregående Nästa »
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Kommande aktiviteter
  • Webbinarier
  • Podden Landet
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram