Grundskola • Jönköpings län
Överbliven frukt blir uppskattat mellanmål vid till exempel lässtunden. Samtidigt lär sig eleverna om hållbarhet och får ett ökat intresse för frukt och grönt.
Att lära eleverna att även frukt och grönt som har lite skavanker går bra att äta. Man behöver inte kasta en frukt bara för den har en liten brun fläck, utan man kan ta tillvara frukten för att hushålla med resurserna.
Året var 2014 och jag, lärare Sofia Elmgren, undervisade eleverna om miljö och hållbarhet. Medan undervisningen pågick väcktes en tanke om att besöka vår lokala matbutik för att ta reda på hur mycket som blev svinn från frukt- och grönsaksavdelningen. Det var faktiskt en hel del, så vi frågade om vi kunde börja samarbeta – om vi kunde få det som ändå skulle slängas för att ge till eleverna som mellanmål i skolan. Handlaren tyckte att det var en bra idé och skolan har sedan dess fått ta emot överbliven frukt och grönsaker varje dag.
På skolan finns en personal som har ett särskilt uppdrag att hämta frukt och grönt från butiken på morgonen och leverera till personalrummet. Sedan är det mentorer/resurser som fixar med frukten. Eleverna har varit med och sytt fruktpåsar som frukten packas i för att tas med till klassen. En del lärare gör en skål med fruktsallad i vårt personalrum eller hemkunskapskök och tar med till klassrummet. Andra skalar, ansar och sköljer i klassrummet när det passar.
Frukten äts ofta under en lässtund. Bland de lägre åldrarna är det oftast högläsning medan eleverna i mellanstadiet läser en bänkbok. Om det finns frukt över efter en skoldag används den till mellanmål på fritids.
Vi samarbetar med en lokal matbutik.
Eleverna har blivit medvetna om att man inte ska kasta mat i onödan. De får på ett praktiskt sätt lära sig att ha ett bra miljötänk. Intresset för frukt och grönt har ökat och eleverna tycker att det är gott. Eleverna ökar sitt intag av frukt och grönt, vilket är bra för hälsan. Frukten ger också extra energi till skoldagen.
Det är en trevlig stund i klassrummet när frukten delas ut till dem som önskar, vilket är i stort sett alla. Frukt är dyrt, så att vi kan erbjuda det gratis till eleverna känns väldigt bra. Eleverna får också chans att prova frukter de annars inte visste fanns.
Det känns bra och viktigt att alla elever får detta erbjudande, det bidrar till en likvärdighet i skolan. Det ger trivsel, studiero och en högre måluppfyllelse.
Vi utvärderar då och då, tillsammans med elever och vårdnadshavare. De tycker detta koncept är bra. Eleverna är tacksamma och tycker att frukten skapar en viktig stund, som ökar lugnet och ger studiero. Den är viktig för de elever som till exempel haft svårt att äta frukost på morgonen.
Vi tänker att fortsätta jobba så här. Detta som ett steg i att förbättra miljön, tänka hållbart och bidra till elevers goda hälsa samt ökad måluppfyllelse. Frukten ger oss pigga och alerta elever – helt gratis. Fler skolor borde fråga lokala matbutiker om liknande samarbeten.
Följ oss gärna på Instagram: @rydaholmsskola Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Rydaholmsskolan, Värnamo kommun
Sofia Elmgren, lärare
Erfarenhetsbanken är en del i projektet Ett nytt recept för skolmåltider, som samordnas av Livsmedelsverket och finansieras av Vinnova.