Landsbygdsnätverket
Podden Landet logotyp

Landet - podden bortom storstan

Inspirerande och diskuterande podd med fokus på landsbygderna. Heta ämnen med engagerade och kunniga människor på 20 minuter. Ta på dig hörlurarna och följ med ut i landet. Det är Landsbygdsnätverket som producerar Landet - podden bortom storstan.

Tipsa redaktionen! Vad vill du höra mer om?

Mejla dina förslag till Ingrid Whitelock

Ansvarig utgivare: Maria Gustafsson
Producent: Ingrid Whitelock 072 - 977 59 34
Reporter: Håkan Montelius

Filtrera poddavsnitten

Kategorier

  • Finansiering & utbildning (13)
  • Fiske & vattenbruk (13)
  • Företagande & förutsättningar (33)
  • Innovation & utveckling (26)
  • Integration (5)
  • Jämställdhet (3)
  • Klimat & miljö (22)
  • Kommunikation (2)
  • Kultur & normer (29)
  • Lokalt ledd utveckling (11)
  • Mat & livsmedel (25)
  • Naturturism (3)
  • Politik & program (29)
  • Service i landsbygder (11)
  • Unga (18)

Taggar

  • Unga (1)
  1. #156 Geografiska glasögon - hur kan offentlig sektor stärka landsbygdsutveckling

    Ett par välslipade geografiska glasögon - är det vad som behövs för att kommuner, regioner och statliga myndigheter bli bättre på att lyfta landsbygdsperspektivet? Tillväxtverket har nu tagit fram ett metodstöd för den som vill få en bättre förståelse för frågor som berör landsbygderna i sitt arbete. Vi tittar närmare på metodstödet och vad krävs för att man ska sätta på sig sina geografiska glasögon - och sen inte tappa bort dem.

    Utgivningsdatum: 2023-01-18
    Medverkande: Evelina Selander, enheten landsbygder och lokal kapacitet, Tillväxtverket, Björn Ohlén, regionutvecklare, Västra Götalandsregionen och Eva Petrén, processledare Hållbar platsutveckling i Dals-Rostock. Samtalet leds av Håkan Montelius
    Kategori: Lokalt ledd utveckling

  2. #155 Geografiska matvarumärken - smaken av framgång

    Visste du att lukt och smak är våra äldsta sinnen? På dem vi bygger våra minnen och känslor. Geografiska matvarumärken är matvaror som förknippas med olika platser. Som Västerbottenost, Hönökaka, Kalix löjrom och Hernö gin. Närproducerade livsmedel blir allt mer populära. Och de är en outnyttjad potential för Sveriges olika landskap. Men hur kan vi arbeta för att utveckla fler svenska, regionala matvarumärken?

    Utgivningsdatum: 2022-12-14
    Medverkande: Anna-Maria Spaniol, verksamhetsledare Hallands matgille, Julia Pearson, projektledare, Hushållningssällskapet Jämtland och Malena Bathurst, samordnare besöksnäring och lokal mat, Jordbruksverket. Reporter Håkan Montelius
    Kategori: Företagande & förutsättningar

  3. #154 Sjömat som julmat – gamla traditioner och framtida frestelser

    Att äta julbord är en gammal tradition. Och vad vi upplever som julklassiker har så klart ändrats genom historien. Så hur är det med mat från hav och sjöar. Varför äter vi inte lika mycket fisk till jul som vi gjorde förr? Eller är det så att sjömaten faktiskt är på väg tillbaka. Skulle gädda, brax och blåmusslor - eller varför inte sjöpungsbullar, kunna bli framtidens måsten som julmat?

    Utgivningsdatum: 2022-12-01
    Medverkande: Kristina Snuttan Sundell, professor vid Göteborgs universitet och ordförande för Blå Mat och Håkan Jönsson, universitetslektor vid Lunds universitet, avdelningen för etnologi. Reporter Håkan Montelius
    Kategori: Fiske & vattenbruk

  4. #153 Fler svenska råvaror på restaurang – det här visste du inte om grossisternas roll!

    De är mellanhanden som vi matkonsumenter inte alltid tänker på: grossisterna. De som köper in råvaror från livsmedelsproducenter och säljer vidare till restauranger och butiker. En viktig länk i kedjan från jord till bord. Men hur fungerar egentligen det svenska grossistledet? Kan stora och små grossister komplettera varandra? Och vad behövs för att fler svenska råvaror ska nå ut på tallriken?

    Utgivningsdatum: 2022-11-23
    Medverkande: Per Idlund, sortiment- och inköpschef, Martin & Servera, Jens Thulin, köttbonde och operativ chef på Mylla och Hannah Wendin, agronom och rapportförfattare. Reporter Håkan Montelius.
    Kategori: Mat & livsmedel

  5. #152 Svenska landsbygder som motor för sociala innovationer – när helt nya idéer gör skillnad

    För samhället i stort, och speciellt för landsbygderna, kan sociala innovationer spela en stor roll. En social innovation kan vara en idé i en lokal förening, ett företag eller en kommun som löser ett konkret samhällsproblem. Så vilken nytta har vi av dem och hur kan man finansiera en idé som i första hand inte är till för att generera vinst?

    Utgivningsdatum: 2022-11-16
    Medverkande: Anna Tengqvist, nationell och internationell samordnare vid Mötesplats Social innovation, Ylva Lundkvist Fridh, vd, Mikrofonden Sverige och Tim Lager, samordnare på Utvecklings- och kontrollenheten, Jordbruksverket. Reporter Håkan Montelius.
    Kategori: Finansiering & utbildning