• Till innehåll på sidan
Landsbygdsnätverket
Meny 
  • Hållbara gröna näringar
  • Hållbara blå näringar
  • AKIS och EIP-Agri
  • Landsbygdsutveckling och Leader
  • Nyheter och artiklar
  • Nyhetsbrev
  • Kommande aktiviteter
  • Livesändningar och webbinarier
  • Podden Landet
  • Landsbygds­kommunikatörerna
  • Kampanjer
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Kontakta oss
  1. Hem
  2. Podden Landet

Tack för tio år med Landet! Nu möts vi live

Efter tio år, 195 avsnitt och med över 600 gäster tackar Landet – podden bortom storstan för samtalen och för oss. Samma nyfikenhet lever nu vidare i Landsbygdsnätverket Live. Streamade sändningar på YouTube, LinkedIn och Facebook. Där du kan delta, ställa frågor och bidra i diskussionen.


Se vilka livesändningar som är på gång

Lyssna på poddavsnitten

Filtrera poddar

Kategori

  • Beredskap10
  • Digitalisering5
  • Finansiering och EU-stöd7
  • Fiske och vattenbruk19
  • Forskning9
  • Företagande32
  • Handel och marknad5
  • Idrott och hälsa1
  • Innovation och utveckling22
  • Integration7
  • Jordbruk13
  • Jämställdhet och inkludering5
  • Klimat och miljö27
  • Kommunikation4
  • Kompetensförsörjning7
  • Kultur28
  • Landsbygdsutveckling22
  • Leader15
  • Mat och livsmedel33
  • Politik och program26
  • Rennäring1
  • Samhällsplanering1
  • Service11
  • Skola och utbildning3
  • Trädgårdsnäring1
  • Turism och besöksnäring5
  • Unga31
  • Växtodling1

Område

  • AKIS och EIP-Agri4
  • Gröna kluster1
  • Hållbara blå näringar12
  • Hållbara gröna näringar14
  • Landsbygdsutveckling och Leader10

Senast ändrad

  • Mer än ett år sedan183
  • #164 Snabbmaten och beredskapen - kriser och nya matvanor

    Kan snabbmat spela en roll för att öka den svenska livsmedelsberedskapen? Livsmedelsförsörjningen har allt mer hamnat i fokus – med koppling till kris och krig, samhällets sårbarhet och beredskap. Att kunna producera den mat som behövs utan att vara alltför beroende av råvaror från andra länder är viktigt. Här kan även snabbmaten spela en roll. För hela 30 procent av den mat vi äter, äter vi på restaurang. Av restaurangmaten är en femtedel snabbmat - som hamburgare, falafel och korv med pommes frites.

    2023-08-30
  • #163 Landsbygdspakten i Sverige - att bygga framtidens starka och hållbara landsbygder

    År 2040 ska Europas landsbygder vara starkare, uppkopplade, motståndskraftiga och ännu mer välmående. För att nå den visionen lanserar EU nu en landsbygdspakt som olika aktörer kan ansluta sig till – i internationella sammanhang känd som Rural Pact. Här hänger till exempel jordbruk och annan landsbygdsutveckling ihop och visionen och pakten är till för helheten. Så vem kan vara med, vad vi i Sverige kan göra och vad som är skillnaden mot hur vi jobbar redan nu?

    2023-08-09
  • #162 Digitalisering - omsorg och hälsa i landsbygder

    Ett av målen med landsbygdspolitiken är att skapa likvärdiga förutsättningar för människor att leva, bo och arbeta i landsbygder. Digitalisering är ett sätt att komma åt en del av de utmaningar som finns. Hur kan då exempelvis en ny modell för digital nära vård lösa problem i Västerbotten? Och hur använder Vingåkers kommun digitaliseringen till sin fördel för hemtjänsten och ett hälsosamt åldrande?

    2023-06-25
  • #161 Vår beredskap är god - sjömat på krismenyn

    Vad ska vi äta i tider av kris och krig? Och på vilket sätt kan sjömaten bidra till Sveriges livsmedelsberedskap och det civila försvaret? Varje år produceras cirka 12 000–15 000 ton sjömat inom vattenbruket. Det landas åtskilliga tusen ton inom både det kustnära fisket och havsfisket. Så varför tas den blå näringen inte lika ofta med i beredskapsplanerna som andra livsmedel?

    2023-05-24
  • #160 Gröna vågen vänder åter – vad händer då i svenska landsbygder?

    Den gröna vågen som blomstrade under 1970-talet är nu tillbaka och har blivit föremål för ett forskningsprojekt. Det ska titta närmare på hur den nya gröna vågen ser ut, vilka som flyttar från städerna och kan detta påverka hållbar landsbygdsutveckling och livsmedelsförsörjning?

    2023-05-03
  • #159 Smart digitalisering – varuleveranser i landsbygder

    Landsbygderna måste vara digitala. Det är ett mantra som hörs ofta men vad innebär det rent konkret för invånare och företagssatsningar? Digitalisering är så klart inte ett mål i sig, utan vilka problem kan den lösa. Så hur kan man nyttja tekniken? Och vad finns på gång? I Landet pratatar vi bland annat om ett digitaliseringsprojekt som jobbar med att leverera mat.

    2023-03-22
  • #158 Att vara (r)eko – om unga ekologiska lantbrukare

    Sverige tillhör de länder som har störst andel ekologisk jordbruksmark, högst andel ekologisk konsumtion per capita, tillsammans med världsrekord att servera ekologisk mat i offentliga kök. Ekologiska lantbrukare är oftast yngre och har större gårdar än resten av lantbrukarkåren. Så vad driver unga bönder att välja eko? Vad krävs för att de ska kunna fortsätta och vad tänker de om framtiden när det krisar både ekonomiskt och klimatmässigt?

    2023-03-01
  • #157 Spelar det någon roll - Restaurangmat ur ett beredskapsperspektiv

    I oroliga tider hamnar svensk livsmedelsförsörjning högt på agendan. Det är viktigt att producera den mat vi behöver utan att vara alltför beroende av råvaror från andra länder. En tredjedel av maten vi äter, äter vi på restaurang. Vilken roll kan då landets restauranger spela för att öka den svenska matproduktionen? Och hur kan branschen i större utsträckning bidra till vår krisberedskap?

    2023-02-08
  • #156 Geografiska glasögon - hur kan offentlig sektor stärka landsbygdsutveckling

    Ett par välslipade geografiska glasögon - är det vad som behövs för att kommuner, regioner och statliga myndigheter bli bättre på att lyfta landsbygdsperspektivet? Tillväxtverket har nu tagit fram ett metodstöd för den som vill få en bättre förståelse för frågor som berör landsbygderna i sitt arbete. Vi tittar närmare på metodstödet och vad krävs för att man ska sätta på sig sina geografiska glasögon - och sen inte tappa bort dem.

    2023-01-18
  • #155 Geografiska matvarumärken - smaken av framgång

    Visste du att lukt och smak är våra äldsta sinnen? På dem vi bygger våra minnen och känslor. Geografiska matvarumärken är matvaror som förknippas med olika platser. Som Västerbottenost, Hönökaka, Kalix löjrom och Hernö gin. Närproducerade livsmedel blir allt mer populära. Och de är en outnyttjad potential för Sveriges olika landskap. Men hur kan vi arbeta för att utveckla fler svenska, regionala matvarumärken?

    2022-12-14
« Föregående Nästa »
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Kommande aktiviteter
  • Webbinarier
  • Podden Landet
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram