• Till innehåll på sidan
Landsbygdsnätverket
Meny 
  • Hållbara gröna näringar
  • Hållbara blå näringar
  • AKIS och EIP-Agri
  • Landsbygdsutveckling och Leader
  • Nyheter och artiklar
  • Nyhetsbrev
  • Kommande aktiviteter
  • Livesändningar och webbinarier
  • Podden Landet
  • Landsbygds­kommunikatörerna
  • Kampanjer
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Kontakta oss
  1. Hem
  2. Nyheter och artiklar
  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Nyheter och artiklar

Filtrera artiklar

Kategori

  • Beredskap3
  • Digitalisering2
  • Djur5
  • Finansiering och EU-stöd11
  • Fiske och vattenbruk3
  • Forskning6
  • Företagande64
  • Handel och marknad5
  • Innovation och utveckling12
  • Integration2
  • Jordbruk19
  • Jämställdhet och inkludering5
  • Klimat och miljö14
  • Kompetensförsörjning9
  • Kultur5
  • Landsbygdsutveckling10
  • Leader3
  • Mat och livsmedel22
  • Politik och program7
  • Skola och utbildning2
  • Trädgårdsnäring3
  • Turism och besöksnäring2
  • Unga14
  • Växtodling4

Område

  • AKIS och EIP-Agri2
  • Gröna kluster2
  • Hållbara blå näringar2
  • Hållbara gröna näringar25
  • Landsbygdsutveckling och Leader3

Typ

  • EIP-projekt1
  • Poddavsnitt33

Senast ändrad

  • Senaste månaden4
  • Senaste året13
  • Mer än ett år sedan51
  • Obemannad köttbutik blev oväntad succé för gården

    Kunderna fanns, men inte resurser att bemanna en gårdsbutik. Då föddes idén till Fläskomaten – en obemannad butik där det går att handla kött ur en kyl genom att logga in med sitt BankID och betala med kort eller Swish. Och lantbrukarparet Hans och Jeanette Blackert är själva överraskade över succén – de säljer mer än vad de hade räknat med.

    2024-03-12
  • RISE nu med i EUFRAS och bidrar till förstärkning av jordbrukets rådgivning i Europa

    EUFRAS (European Forum for Farm and Rural Advisory Services) är en organisation som representerar rådgivningstjänster för jordbruk och landsbygdsutveckling i Europa. Här finns 53 medlemmar som representerar 30 EU-länder. Syftet är att främja kunskapsutbyte och samarbete mellan medlemmarna för att stärka rådgivningens roll och effektivitet. Med är Research Institutes of Sweden, RISE. Eva Salomon du är kontaktperson och projektkoordinator vid Kunskapsnav animalieproduktion, vad fick er att gå med?

    2024-03-07
  • Framtidsfokus viktigt för nya utförargrupper

    Analysgruppen Hållbara gröna näringar har startat upp två nya utförargrupper. Sofia Björnsson, Lantbrukarnas Riksförbund, och Ida Lind, Ekologiska Lantbrukarna, berättar mer om vad som är på gång.

    2024-03-04
  • Ny analysgrupp ska stärka landsbygdsperspektivet hos offentliga aktörer

    Nu startar den nya analysgruppen Stärkt landsbygdsperspektiv. Gruppen ska arbeta för att ge offentliga aktörer verktyg för att ta bättre hänsyn till landsbygders förutsättningar och möjligheter.

    2023-12-12
  • #165 Forskning, finanser och förslag - framtidens lantbrukare och gröna näringars attraktionskraft

    Vill vi ha en fungerande livsmedelsförsörjning behövs fler unga som väljer att jobba inom de gröna näringarna. I podden Landet pratar vi investeringar, ekonomi och konkurrenskraft - avgörande för den som vill starta en verksamhet och som kanske inte har så mycket kapital med sig. Så hur ser möjligheterna till finansiering ut? Vad kan vi lära oss från forskningen inom området? Och varför är det viktigt med långsiktiga spelregler över mandatperioderna?

    2023-09-20
  • #164 Snabbmaten och beredskapen - kriser och nya matvanor

    Kan snabbmat spela en roll för att öka den svenska livsmedelsberedskapen? Livsmedelsförsörjningen har allt mer hamnat i fokus – med koppling till kris och krig, samhällets sårbarhet och beredskap. Att kunna producera den mat som behövs utan att vara alltför beroende av råvaror från andra länder är viktigt. Här kan även snabbmaten spela en roll. För hela 30 procent av den mat vi äter, äter vi på restaurang. Av restaurangmaten är en femtedel snabbmat - som hamburgare, falafel och korv med pommes frites.

    2023-08-30
  • #160 Gröna vågen vänder åter – vad händer då i svenska landsbygder?

    Den gröna vågen som blomstrade under 1970-talet är nu tillbaka och har blivit föremål för ett forskningsprojekt. Det ska titta närmare på hur den nya gröna vågen ser ut, vilka som flyttar från städerna och kan detta påverka hållbar landsbygdsutveckling och livsmedelsförsörjning?

    2023-05-03
  • #159 Smart digitalisering – varuleveranser i landsbygder

    Landsbygderna måste vara digitala. Det är ett mantra som hörs ofta men vad innebär det rent konkret för invånare och företagssatsningar? Digitalisering är så klart inte ett mål i sig, utan vilka problem kan den lösa. Så hur kan man nyttja tekniken? Och vad finns på gång? I Landet pratatar vi bland annat om ett digitaliseringsprojekt som jobbar med att leverera mat.

    2023-03-22
  • #158 Att vara (r)eko – om unga ekologiska lantbrukare

    Sverige tillhör de länder som har störst andel ekologisk jordbruksmark, högst andel ekologisk konsumtion per capita, tillsammans med världsrekord att servera ekologisk mat i offentliga kök. Ekologiska lantbrukare är oftast yngre och har större gårdar än resten av lantbrukarkåren. Så vad driver unga bönder att välja eko? Vad krävs för att de ska kunna fortsätta och vad tänker de om framtiden när det krisar både ekonomiskt och klimatmässigt?

    2023-03-01
  • #155 Geografiska matvarumärken - smaken av framgång

    Visste du att lukt och smak är våra äldsta sinnen? På dem vi bygger våra minnen och känslor. Geografiska matvarumärken är matvaror som förknippas med olika platser. Som Västerbottenost, Hönökaka, Kalix löjrom och Hernö gin. Närproducerade livsmedel blir allt mer populära. Och de är en outnyttjad potential för Sveriges olika landskap. Men hur kan vi arbeta för att utveckla fler svenska, regionala matvarumärken?

    2022-12-14
« Föregående Nästa »
Logotype Landsbygdsnätverket
Logotype EU
  • Kommande aktiviteter
  • Webbinarier
  • Podden Landet
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • Cookies (Kakor) och analys
  • Hantering av personuppgifter
  • Kontakta oss
  • Lediga jobb
  • Om Landsbygdsnätverket
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram